Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG iopløsning?

Hans Schou <sslug@sslug> writes:

> Måske ikke. Det må være op til medlemmerne at bestemme. Peter Toft har
> mindst bragt emnet op til afstemning 2 gange (det er vist 3), om SSLUG
> skulle være imod softwarepatenter. Jeg har kun set et eneste medlem stemme
> nej.

Hvornår har vi stemt om det?

Umidelbart kan jeg kun lige komme på årsmødet i 2000, med mindre du
medregner årsmødet i år. I referartet for år 2000 kan man læse følgende:

  Keld Simonsen har stillet følgende forslag:
  "Det er SSLUG's erklærede politik at være imod patenter på
  programmel. Dette gælder også patenter der kun gælder en
  kort årrække. Fx 2-3 år."

  Efter megen diskussion der blandt andet gik på at ingen
  kender ordlyden af eventuelle kommende lovforslag på dette
  område, og at SSLUG er meget andet end kampen mod
  softwarepatenter, blev forslaget forkastet med stemmerne:
  11 for
  12 imod
  8 undlod

  Til gengæld blev der følgende forslag formuleret og vedtaget
  med stemmerne:
  25 for
  1 imod
  5 undlod:

  "Årsmødet bifalder bestyrelsens arbejde mod softwarepatenter
  og anbefaler bestyrelsen at fortsætte kampen."

Så kan man selvfølgelig overveje hvorfor Kelds forslag blev stemt
ned. Mon det var på grund af at folk var modstander af formuleringen
"SSLUG's erklærede politik" eller på grund af at den ikke levnede
plads til et kompromis.

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 sslug@sslug |     IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying