Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

Ole Tange wrote:
On Fri, 27 Dec 2002, Kristian Vilmann wrote:

Hans Schou wrote:

:

Ikke at der er noget galt i at holde sig til politik-listen, men når
ganske få personer der ikke gør sig meget på de andre lister kan få
deres skriverier til at fremstå som om en samlet holdning, er der
noget galt.

Det må du uddybe.

Hvis en fuldstændig udenforstående skriver på itpolitik-listen og får det
til er fremstå som en samlet holdning, så er det for mig at se helt
iorden. Hvis det viser sig, at det _ikke_ er en samlet holdning, så er jeg
ikke i tvivl om, at vedkommende vil få det at vide på listen.

Tror du det?

Jeg tror ikke at Erik Lange er med os længere? I hvert fald skriver han ikke længere.

Erik kunne for udenforstående få IT-politik-listen til at fremstå som et sted hvor folk med de rigtige meninger mødtes.
Har du langt mærke til hvor stille der blev efter at Erik forsvandt?

Jeg vil tro at Erik skrev mindst tre gange så mange mails som nogen anden.

Og bare lige for en god ordens skyld: Jeg synes det er ærgeligt at Erik ikke længere er aktiv i SSLUG.

Men der er stor forskel på en teknisk klub med holdninger til og
mod på at påvirke vores samfund, og en it-politisk klub med en
uskreven dagsorden med parolen "opensource og ultraliberalistisk
frihed til alle".

Det er jeg sådan set enig i. Dansk-IT er jo f.eks. en klub med holdninger
til og mod på at påvirke vores samfund, og de er i hvert fald ikke og en
it-politisk klub med en uskreven dagsorden med parolen "opensource og
ultraliberalistisk frihed til alle".

Det er bare mit indtryk, at netop SSLUG er en klub, der har en uskreven
dagsorden, at man frit skal kunne vælge opensource, og at opensource skal
være en realitisk valgmulighed.

Javel ja.

Det er ikke den forening jeg meldte mig ind i for snart 6 år siden.
Der synes vi om Linux, og hjælper hinanden med at løse alskens
mærkværdige problemer :)
Og vi har fået noget ekstra at tage stilling til i kraft af at Linux er blevet så stort. Det har jeg ingen problemer med.
Men jeg har problemer med at bestyrelsen ikke fungerer, fordi it-politikken fylder så meget. Fordi der åbenbart arbejdes med skjulte dagsordner. Og fordi mistillid bliver brugt som beskrivende for bestyrelsesarbejdet.
Det skal der ryddes ud i. Ellers vil jeg ikke være med.
Hvis prisen er at IT-politikken en gang for alle skal et andet sted hen, så må det være sådan.

Men når [IT-politik] lige pludselig er det der er hele berettigelsen,
og den oprindelige ide lægges til side, er det ikke sjovt mere.

Måske er det mig, der er blind, men det ser jeg ingen tegn i tiden på. Hvis det skulle være tilfældet, så skulle den oprindelige ide jo vige og give plads, og jeg kan ikke finde eet eneste tilfælde, hvor IT-politik har aflyst eller overtrumfet et andet indlæg.

Jeg er enig i, at det IT-politiske fylder mere nu end det gjorde tidligere
(idet den er vokset fra 0 til > 0), men jeg kan altså ikke se, at det er
sket på bekostning af noget andet: Selve "kagen"/aktiviteten er blot
blevet det større.

For dig. Ja. Og en håndfuld eller tre mere. Og I gør det skide godt.

Men vi praler af at have 6000 medlemmer.
Hvis der er 300 rigtig aktive er det højden. Heraf kommer der 40 til 50 til årsmødet.
Det er faktisk ikke imponerende. Jeg tror ikke at hovedparten af medlemmerne bekymrer sig over hvorfor du render rundt og snakker med politikere. Eller overhovedet ved at du gør det.
Og jeg tror heller ikke du nogensinde får lov til at fortælle det.
De kommer ikke til møderne og springer afsnittet i announce-mailen over.

Og når der så samtidig går ged i hvem der siger hvad og hvornår, er det helt til rotterne.
Hvis man læser lidt i arkivet, får man et fingerpeg om hvorfor Erik Lange ikke er aktiv længere.

Nogle politiske partier vil det ikke Linux vel. Jeg finder det på ingen
måde forkert at SSLUG hænger dem ud.

Men hvorfor er det SSLUG der skal gøre det? SSLUG er en teknisk forening med en meget bredt formuleret målsætning.

Jeg ser ikke andre, der har kompetence til at gøre det. Hvis du tror, at andre vil kæmpe for Linux i DK, så ser jeg gerne at du peger disse ud, for jeg kan ikke se dem.

Gammel diskussion. Der findes pt. ikke andre i en størrelse der kan bruges.

Men der var jo lige diskussionen fra i sommers om opensource.dk..... Den gik i sig selv igen.

/kristian
--
Feeling unknown - And you're all alone
Flesh and bone - By the telephone