Re: [FORENING] Politik?

Fredag den 27. december 2002 20:30 skrev Jacob Sparre Andersen:

> Det der var modvind overfor var planen om at kapre SSLUG,
> ikke mod at oprette en dansk Open Source-forening.  (stadig
> min udlægning)

Kapre SSLUG?
Jeg ses helst at SSLUG bliver som Alan Cox og ikke som Linus Torvalds.
Alan er både til teknik og holdning. Linus er kun til teknik. Det vil
klæde en forening som SSLUG at vedblive med at rumme både teknink og
holdning.

Selv er jeg med i både AaLUG og i SSLUG. I praksis er jeg mest aktiv i
SSLUG fordi SSLUG har størrelsen og bredden til at snakke om andet
end teknik. Hvis Linux for alvor skal slå an f.eks. inden for det
offentlige i Danmark, så kræver det også mere end blot teknik. Linux
handler for mig om langt mere end teknik. Det handler om
organisation, om rettigheder, om licenser, om patenter og om friheden
til at vælge.
Infosoc(EuroDCMA) handlede bl.a. om indskrænkinger i friheden til at
vælge. Softwarepatenter er også et seriøst problem for Linux. F.eks.
er patentproblematikken omkring SE-Linux nok den største grund til at
disse forbedringer ikke har vundet større indpas.
Selvfølgelig vil der være IT-politiske punkter hvor Linux relevansen
er forsvindende, her må bestyrelsen og de øvrige deltagere på SSLUGs
IT-politiske liste sige fra. Det er altså ikke meget anderledes end
et Microsoft specifikke spørgsmål på teknik-liste, eller et sponsor
ønske om at demonstrere det kommercielle Mac OS-X til linuxforum.dk.
Det vil selvfølgelig også være områder, der har Linux relevans, hvor
der så ikke er konsensus om en IT-politisk udtalelse. Fint nok, så
lader vi være som forening, og folk må så udtale sig personligt
overfor beslutningstagerene.

Jeg er frygtelig ked at hvis der er for mange i SSLUG, der mener at
SSLUG udelukkende skal handle om Linux og ikke om Open Source. Jeg
mener ikke det kan skilles ad. På det tekniske område er vi jo heller
ikke blege for at indrage *BSD grupperne. Linuxforum.dk er også et
fristed for dem.

Hvis al uroen i den nyvalgte bestyrelse i stedet handler om
personfnidder eller andre holdningsforskelle som f.eks. holdnigen til
lukkede postlister, så lad os vide det som menige medlemmer. Hvordan
skal vi ellers forholde os til hvem vi vil stemme for næste gang?

Mvh