Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

Peter Makholm wrote:

> Lidt af problemet er om folk af egen kraft vil melde sig ind i en
> forening der har det ene/primære mål at føre en bestemt politik.

Folk vil nok ikke med få ugers varsel melde sig ind i foreninger, der prøver
at påvirke lovgivningen på enkelte områder.

> Jeg tror ikke at folk vil melde sig ind i sådan en forening og det er
> ikke min opfattelse at andre er mere optimistke på det
> punkt. Uenigheden bunder så i om vi kan tillade os at udnytte folks
> grunde til ikke at interesserer sig for bestemte emner til at virke
> som pressionsmidel over for politikkerne og andre
> interesseorganisationer.

Når folk melder sig ind i forening forventer de at den varetager deres
interesser efter foreningens formål. Det inkluderer bla.a. at foreningen
protesterer når lovgivning rammer dens medlemmer urimeligt.

Jeg har en lille sejlbåd og er medlem af en sejlklub.
Sejlklubber fører "sejlpolitik" som består i at de protesterer over at
Københavns Kommune leder overløbskloakvand ud i vores havn, at små både
skal tvinges til at installere kemiske toiletter, at bundmalinger forbydes
før der er effektive alternativer på markedet, og at mange sømærker spares
væk fordi alle de kommercielle skibe bruger GPS og radar.

Det er den slags, medlemmerne forventer, selvom det er politisk og selvom
der sikkert ikke er mange, der ville melde sig ind i en anti-båd-toilet
forening.

--
Niels Elgaard Larsen