Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

Fredag den 27. december 2002 22:24 skrev Henrik "Størner":

> Da jeg meldte mig ind i SSLUG var den absolut ikke politisk. Og
> hvis man læser hvad SSLUG skriver om sig selv på vores hjemmeside,
> er det absolut ikke klart at SSLUG har IT-politik som et af sine
> primære fokus-områder.

Nej Linux var alt for ukendt i omverdenen til at IT-politik indenfor
Linux/Open Source ville give mening for andre end rabiate (RMS).

> Det betyder ikke at SSLUG skal være upolitisk i al evighed.  Jeg
> mener blot at man skal være varsom med at gå ud og sige at fordi en
> håndfuld personer har brygget noget sammen på sslug-itpolitik, så
> er det samtlige SSLUG's 6193 medlemmer, der bakker om om
> holdningen.

Det glæder mig, at du ikke finder, at SSLUG skal være upolitisk i al
evighed. Det er desværre en nødvendighed før RedHat, Mandrake og alle
de andre kommercielle linux distributioner tør distribuere DVD
afspillere, som kan afspille CSS-kodede DVD skiver. Det er en
pestilens for slutbrugerne, der helst vil lade andre om teknikken.
Desværre har nogen unden for Linux/Open Source samfundet kastet grus i
maskineriet. Mens Linux var lidet udbredt og dermed uinteressant for
mange, da var der ingen, der gad smide grus i maskineriet.

> Jeg skrev ikke at du havde kuppet noget som helst. Jeg protesterede
> mod den tankegang, at man automatisk tager hele SSLUG's
> medlemsskare til indtægt for nogle holdninger, som det kun er et
> fåtal der har været med til at formulere.

Det er så her kæden hopper af for mig. Du har haft mulighed for at
være medforfatter, du har haft mulighed for at udstikke
retningslinier via årsmøderne. Det er ganske enkelt et praktisk
problem, at 6000 menesker ikke kan skrive en tekst sammen - og slet
ikke over nogle få dage.
Hvad er det du er bange for at blive stukket i munden?

Er der noget galt med:
"SSLUG mener, at softwarepatenter skader Linux og Open Source. SSLUG
er en forening med over 6000 medlemmer." ?

Er det retningslinierne for hvad SSLUG kan udtale sig om, der er for
løse eller er det for nemt for menige medlemmer at skrive en
udtalelse på SSLUGs vejne? Er procedurerne for slappe eller er det de
overordnede retningslinier, der ikke er gode nok?

Mvh