Re: [FORENING] Politik?

Andreas Bach Aaen skrev:

> Kapre SSLUG?

Ja.  Hvad skal man ellers kalde det, når juntaen ville have
alle SSLUG's postlister flyttet til en dansk Open
Source-forening?

> Jeg ses helst at SSLUG bliver som Alan Cox og ikke som
> Linus Torvalds. Alan er både til teknik og holdning. Linus
> er kun til teknik. Det vil klæde en forening som SSLUG at
> vedblive med at rumme både teknink og holdning.

SSLUG _har_ plads til både teknik og holdning!

> Selv er jeg med i både AaLUG og i SSLUG. I praksis er jeg
> mest aktiv i SSLUG fordi SSLUG har størrelsen og bredden
> til at snakke om andet end teknik. Hvis Linux for alvor
> skal slå an f.eks. inden for det offentlige i Danmark, så
> kræver det også mere end blot teknik. Linux handler for
> mig om langt mere end teknik. Det handler om organisation,
> om rettigheder, om licenser, om patenter og om friheden
> til at vælge.

For mig handler Linux primært om en god solid Unix til en
pris som jeg kan og vil betale.

Open Source handler for mig om nogle gode ideer til hvordan
brugere og udviklere af programmer (og andre værker) kan
sikre sig friheden til at vælge.

Patenter på software og Infosocs ophævelse af den fri handel
med kunstværker (herunder programmer og databaser) er langt
større og langt alvorligere sager, som jeg synes det er
pinligt at SSLUG har været nødt til at hælde så forholdsvis
mange ressourcer efter (men det er desværre nødvendigt).

> Jeg er frygtelig ked at hvis der er for mange i SSLUG, der
> mener at SSLUG udelukkende skal handle om Linux og ikke om
> Open Source. Jeg mener ikke det kan skilles ad. På det
> tekniske område er vi jo heller ikke blege for at indrage
> *BSD grupperne. Linuxforum.dk er også et fristed for dem.

Open Source er altså på ingen måde afhængigt af Linux selvom
Linux er afhængigt af Open Source.  Når SSLUG interesserer
sig for Open Source må det i sagens natur være som en afledt
effekt af:

 a) at Linux er Open Source og

 b) at Open Source programmer gør det lettere for brugerne
    at skrifte til Linux, hvis det er relevant for dem.

Men SSLUG er altså ikke som sådan en Open Source-forening
(uanset at en væsentlig del af SSLUG's medlemmer, heriblandt
undertegnede, er Open Source-fortalere).

> Hvis al uroen i den nyvalgte bestyrelse i stedet handler
> om personfnidder eller andre holdningsforskelle som f.eks.
> holdnigen til lukkede postlister, så lad os vide det som
> menige medlemmer. Hvordan skal vi ellers forholde os til
> hvem vi vil stemme for næste gang?

Det handler i allerhøjeste grad ikke om holdninger - selvom
et rimeligt bredt spektrum af holdninger er repræsenterede i
bestyrelsen - men om "personfnidder".

Jacob
--
"Computer Science is to Science, as Plumbing is to Hydrodynamics"