Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

Fredag den 27. december 2002 23:27 skrev Henrik "Størner":

(jeg skrev om IT-politik)

> Er det virkelig så svært at forstå, at det simpelt hen er en
> aktivitet, som jeg ikke har lyst til at bruge min tid på ?

Det er helt fint med mig.

> Hvis man har lyst til at bedrive politik, melder man sig ind i
> en forening, hvis formål det er at bedrive politik.

Nu hanler det om IT politik relateret til Linux. Det er _IKKE_
Linuxpartiet.

> Hvis man har lyst til at arbejde med Linux, melder man sig ind
> i en LUG.

Jeps.

> Hvorfor skal de to ting partout blandes sammen ?

Fordi, der er andre interesseorganisationer en SSLUG. Der findes
interesseorganisationer, der elsker softwarepatenter og elsker
Infosoc (euroDCMA). For mig er Linux ikke linus uden Open Source
licensreglerne. Disse licensregler skal selvfølgelig være juridisk
gyldige - og her starter for mig bindingen til det øvrige samfund og
dermed politik. Patentpasusen i GPL licensen. Den står der ikke for
sjov. Alligevel er det patenter på flere ting i Linux-kernen. Der er
blot ikke nogen, der har turdet håndhæve dem endnu. Det er en
tikkende bombe. Jeg har blot ikke lyst til at lukke øjnene på samme
måde som Linus Torvalds. Jeg vil hellerese SSLUG som Alan Cox.
Bitnusser med en holdning.

> Her vender vi så tilbage til den aktuelle krise i SSLUG: Det
> handler om tillid. Om hvorvidt man kan have tillid til at de
> personer, som formulerer SSLUG's officielle udmeldinger.
>
> Det er sådan set det, medlemsmødet skal handle om.

Godt. Nu står det en anelse mere klart for mig. Det handler om
manglende tillid til de personer, der formulerer SSLUG's officielle
udmeldinger. Et person spørgsmål altså.

Jeg håber bestemt, at du Henrik stadig gerne ser, at SSLUG kan komme
med IT-politiske udtalelser - og at det eneste du behøver i den
sammenhæng er at udstikke retningslinier på medlemsmøderne.
Altså en holdning a la: "Øv IT-politik mht. Linux og Open Source er
desværre nødvendig. Jeg har ikke kompetancen/lysten/evnen/tiden til
at sætte mig ind i forholdene. Jeg er tilfreds med at andre sørger
for dette. Så skal jeg nok hjælpe dem med den teknik, de så ikke får
tid til. Jeg strækker mig dog til een gang om året at sætte mig en
anelse ind i IT-politik, så foreningen på årsmødet kan afstikke en
IT-politisk kurs."

Jeg har det fint med at 6000 personer i SSLUG har den holdning mens
100 personer varetager IT-politikken. Jeg tror ikke at resten af
foreningsdanmark ser ret anderledes ud på dette punkt.

Så helt konkret, hvad er det for en brøler SSLUG i det forløbne år har
lavet, som gør at du ikke er tilfreds med den IT-politiske kurs?
Eller stoler du blot ikke nok på de personer, som varetager den?

Jeg spørger lystigt - for jeg vil gerne vide hvem jeg skal stemme på
ved den kommende valg.
Hvem varetager både mine holdniger + har en personlig profil der kan
arbejde sammen med resten af bestyrelsen. Lige nu har jeg blot en ide
om hvem jeg ikke vil pege på :-(

Mvh