Re: [FORENING] Den politiske kandestøber

Michael Rasmussen wrote:

> Her er vi lidt uenige. Når man er medlem af en politisk forening,
> deler man nogen fundamentale grundsynspunkter, som regulerer
> diversiteten i holdningsforskellene. I SSLUG er virkeligheden, at
> enigheden i disse fundamentale grundsynspunkter ikke er til stede,
> hvorfor vi netop vil miste jordforbindelsen, hvis vi prøver at skabe
> disens indenfor politiske regulerede områder.

Hvor mange af SSLUG's medlemmer er tilhængere af InfoSoc direktivet?
Ikke ret mange.

Hvor mange er tilhængere af åbne standarder?

> Korrekt, men man kan altså godt udtale sig i debatten, uden at man
> nødvendigvis skal tages til indtægt for en speciel politisk
> anskuelse.

Der er heller ikke nogen, der ønsker at SSLUG skal tages til indtægt for en
speciel politisk anskuelse.

> Hvordan ville det danske embedsmandssystem ellers se ud,
> hvis det netop ikke var apolitisk - bemærk jeg ikke skriver
> upolitisk

> Det er din holdning, men hvad hvis det ikke dækker flertallets
> mening? Skal SSLUG så som forening have en mening om dette?

NEJ.

Jeg brugte netop et konkret eksempel for at prøve at finde ud af hvor
grænsen går. En bestyrelse kan være nødt til tage stilling til om den skal
gå ind i en sag med ret kort varsel. Hvis der nu har været lidt mere
konkrete diskussioner på listerne og medlemsmøderne, så har en bestyrelse
et bedre grundlag for at beslutte om den skal gå ind i en sag.

Andre eksempler:

Patenter i W3C standarder.
Open Source i skoler
Åbne standarder i offentlig forvaltning.
Softwarepatenter.
CD-afgifter, harddiskafgifter.
Netbanker og Linux

--