Re: [FORENING] Den politiske kandestøber

On Sat, 28 Dec 2002 22:32:47 +0100, Niels wrote:

> Der er heller ikke nogen, der ønsker at SSLUG skal tages til
> indtægt for en speciel politisk anskuelse.

Ikke eksplicit nej, men jeg mener nu, at der findes en skarp
skillelinje mellem at have en politik og så at udøve politik. Min
grænse går der, hvor det centrale bliver at udøve politik, og jeg
har efterhånden fået den fornemmelse, at der er visse kræfter, der
ønsker, vi skal udøve politik.

Jeg meldte mig ind i SSLUG, for at have et forum for min interesse i
Linux og ikke for at udøve politik, men efterhånden synes jeg at
det at udøve politik, efterhånden fylder mere og mere i de stundende
debatter, mens det der burde være vores hovedformål glider i
baggrunden. Pt. er der 5546 indlæg på sslug.itpolitik mens
sslug.teknik har registreret 8783 indlæg. Dvs. et forhold mellem
itpolitik og teknik på 2/3 - her ville en statistik sikkert være
berettiget, men det har jeg ikke mulighed for. Jeg er dog ikke i
tvivl om, at man vil se en voldsom udvikling på itpolitik listen i
antallet af indlæg. Dette i sig selv ville også være i orden, hvis
fordelingen på hoveder var repræsentativ for den samlede forening,
men man skal ikke have været med i mange måneder for at se, at denne
liste hovedsageligt benyttes at en lille eksklusiv medlemsskare, og
derfor har den altså ikke den store tilslutning fra hovedparten af
medlemmerne. Dette, igen, er i sig selv heller ikke noget problem,
hvis det så blev ved det, men hvis pludseligt foreningens virke skal
til at have hovedvægten inden for dette ene emne, der altså kun
optager et fåtal af foreningens medlemmer, må vi altså enten ændre
foreningens formålsparagraf, eller også må vi trække en linje i
sandet og sige hertil og ikke længere. Jeg betragter mig selv som
værende demokrat, og hylder derfor mangfoldigheden i meninger og
holdninger, hvorfor jeg må tage afstand fra oligarki. Foreningen
skal have plads til alle, der vil noget indenfor Linux, og dette
indebærer efter min bedste overbevisning, at vi skal afholde os fra
at udarbejde manifester og udråbe os selv til politisk talerør for
specielle holdninger indenfor IT-politik.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail