Re: [FORENING] Ups Hanne ikke Gitte (Re: [FORENING] udadrettet SSLUG arbejde)

In article <sslug@sslug>, Jacob Sparre Andersen wrote:

>  Jeg ville snarere beskrive det som fredeligt, konstruktivt
>  samarbejde eller en krigsskueplads hvor man tilbageholder
>  oplysninger og på anden måde bekæmper sine kolleger i
>  bestyrelsen.

Jeg er lige nødt til at kommentere på det med vedtægter. Jeg antager at
det er det vedtægterne siger om konstituering vi snakker om.

Det er IMO uheldigt at en (mindre?) del af konstitueringsdiskussionen har
fundet sted på den "gamle" bestyrelsesliste (hvor alle de "nye" var til
stedet men også "vi gamle"), eftersom min. et af de nye (genvalgte)
bestyrelsesmedlemmer ønskede diskussionen i fortrolighed.

I de år hvor jeg har været med til at konstituere bestyrelsen foregik
dette per email, privat mellem de nyvalgte/genvalgte. At skrive 6 email
adresser i sit "to" eller "cc" felt.

Der er intet der har forhindret den kommende bestyrelse i at konstituere
sig på præcis samme måde. Det er ikke den gamle bestyrelse der har
bestemt at diskussionen skulle foregå på bestyrelseslisten. Det har vi
ganske enkelt ingen mulighed for - heldigvis. At nogle af de kommende
bestyrelsesmedlemmer startede en diskussion dér, må disse selv gøre rede
for.

Oprettelsen af et mail alias efter mødet den 8. december var sikkert en
teknisk men prncipielt inderligt ligegyldig. Jeg er enig i at en ny
bestyrelse skal konstituere sig selv, og at den gamle bestyrelse ikke
skal blande sig.

<dette afsnit har jeg på 2. hånd ligesom I allesammen har>
Nu kan den nye bestyrelse så åbenbart heller ikke konstituere sig via
en privat email liste, eller, de kan godt opnå flertal, men et enkelt
medlem insisterer på at vente til et møde efter 1. januar.
</dette afsnit har jeg på 2. hånd ligesom I allesammen har>

Dette ville sikkert være fint hvis det omtalte flertal var glade og
tilfredse ved at vinde en afstemning - uanset om de gjorde det nu, per
email, og senere forsvarede overfor medlemmerne at det kunne ærlig talt
være lige meget at vente. Eller om de gjorde det på et møde efter 1.
januar. No big difference. Det ene er strengt efter vedtægterne, det
andet har været de facto. Jeg har svært ved at forestille mig at
medlemmerne ville være vrede over at det var et brud på vedtægterne at
man konstituerede sig med et flertal før 1. januar. Det har vi da gjort
hidtil uden nogen har taget sig af det. Who cares. *)

<dette afsnit har jeg på 2. hånd ligesom I allesammen har>
Men det er ikke det der er problemet! En ny bestyrelse kan godt
konstitueres ved flertal, men den ønsker ikke at gøre det fordi
halvdelen af den ikke finder det muligt at samarbejde med et enkelt af
de andre medlemmer.
</dette afsnit har jeg på 2. hånd ligesom I allesammen har>

Så det reelle problem har altså ikke noget med vedtægterne at gøre.

For Prins Knud: Det jeg kalder "den gamle" måde at arbejde sammen i
SSLUG på er ikke at "se stort på vedtægter og regler". Og det er ikke
vedtægter der har noget som helst at gøre med den nuværende konflikt.

Den "gamle" måde at arbejde sammen på indeholder for mig elementer som
at komme med sin mening hvis man har een, når et spørgsmål diskuteres på
bestyrelseslisten, at fortælle resten af bestyrelsen hvilke aktiviteter
man er i gang med og hvorfor, at svare klart på opklarende spørgsmål
omkring konkrete sager man har med at gøre. Den nye måde indebærer at
det ikke er rimeligt at forvente disse ting af de andre
bestyrelsesmedlemmer.

*)
Bortset fra at jeg altså også har hørt flere steder, at vi ikke lovligt
kan stå uden formand. Men så kan det vel for pokker ikke være så svært
at udnævne en midlertidig formand for sølle 11 dage. Men så har vores
vedtægter et problem - hvad så fra 1. januar til man har konstitueret
sig? Dette er en sag jeg vil overlade til folk der har forstand på
foreningsjura. Frank, kan du ikke liiiige finde ud af hvad reglerne er?
Jeg vil ikke blande mig mere i dette spørgsmål da jeg ikke har spor
forstand på det.

--
Hanne Munkholm <sslug@sslug>

Sometimes I don't blame them