Re: [FORENING] Udrensning af Anne

Jeg tror jeg forstår bedre hvad problematikken er, nu.
Jeg forstår at I er frustrerede over Annes manglende kommunikation.
Jeg undrer mig da også over at hun ikke har indlæg her på listen, men
tænkte at det kunne være hun var på juleferie. Eller at hun ikke
kan lide at diskutere sådanne ting på en emailliste. Eller at
hun ikke kunne lide al den negativitet omkring hendes person,
og er blevet ked af det. Der kan være mange grunde, og nogen af dem
kan oven i købet være gode.

Jeg tænkte at en vej ud, som vel er forventet af vedtægterne og
derfor af de menige medlemmer, var at få afholdt det konstituerende
bestyrelsesmøde, og få klarlagt konstitueringen. Og så spørge til
de forskellige medlemmer hvad de forventer at lave, og hvordan de
forventer at der skal besluttes og rapporteres omkring dette.
Det kan være I allerede har forsøgt dette, på mødet d 8. dec,
hvad véd jeg. Men I kunne prøve at tage endnu en dosis af Kelds
vidundermedicin: snak med hinanden. Det ser ud til at Anne gerne
vil have et konstituerende bestyrelsesmøde, og Gitte synes også det
er OK, så prøv dog det, før mødet d 11. jan.

Generelt fungerer min kemi jo nok bedre med Jacob og Gitte end med Anne,
men jeg har også forståelse for Anne, især på baggrund af min egen
historie hvor jeg er blevet mobbet ud nogen gange, også i SSLUG.
Min generelle indstilling på baggrund af adskillige mobningssager
omkring min egen person, er at man da altid burde kunne snakke om det,
og er man valgt af fx en generalforsamling er det hvert bestyrelsesmedlems
pligt at forsøge at samtale. Reglerne i foreninger mv tager så
højde for at dette ikke kan lade sig gøre, og man kan så via demokratisk
flertalsdiktatur alligevel få foreningen til at fungere. Ikke at jeg
synes det er kønt, men sådan er reglerne. Hvis Anne ikke siger noget,
eller ikke laver noget, er skaderne vel til at overse.

Men det er vist også en del af problemet: Anne laver en del, men
rapporterer mindre end de andre i bestyrelsen ønsker. Jeg har altså kun
dette fra listen her, og en kort samtale med Anne for 3 uger siden
- hvor hun sagde at det ikke var rigtigt at hun ikke rapporterede.
Så jeg har modstridende oplysninger.

Jeg har da også forståelse for at udelukke folk, hvis de ikke gør det
de lover, eller gør det modsatte af hvad der er besluttet osv.
Det er bare ikke klart for mig at det er tilfældet her.

Omkring Anne som formand: jeg tror da som Jacob at det er vigtigt at
en formand for SSLUG har en god teknisk ballast, vi er en forening der
bygger på teknik, og vores itpolitiske virke er kun for at fremme
vores tekniske formål. Itpolitik kan derfor ikke være et formål i
sig selv. Anne har ikke nogen synderlig teknisk profil, så vidt jeg kan
se. For mig er det også vigtigt at en formand kan skabe et
arbejdsmiljø, og påse at ting og regler overholdes, og der ser jeg på
baggrund af denne diskussion at det ikke vil være nemt for Anne.
En formand skal også have opbakning fra et flertal i bestyrelsen.

On Sun, Dec 29, 2002 at 01:32:13PM +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:
> Keld Jørn Simonsen skrev:
>
> Men da vi så
> under arbejdet med at aftale hvordan bestyrelsen skulle
> konstituere sig konstant stødte på forhalingsmanøvrer fra
> Annes side gik situationen op i en spids og endte med at
> Gitte Wange, Peter Makholm og jeg kom til den kedelige
> konstatering at vi ikke vil sidde i bestyrelse med Anne
> Østergaard.

Det virker på mig som om det er noget email-ophidselse,
og det er jo set før. Det kan hjælpe at snakke sammen i
et fysisk møde, og det er dét som vores regler bogstaveligt siger
bestyrelsen skal gøre. Kunne I ikke slå lidt koldt vand i blodet og
følge foreningens vedtægter? Alt andet tror jeg bare giver endnu mere ballade.

> Vi kunne selvfølgelig bare have trukket os (der
> ville stadig lige være nok bestyrelsesmedlemmer og
> suppleanter tilbage til at danne en lovlig bestyrelse), men
> jeg lider desværre af en eller anden form for ansvarsfølelse
> der gjorde at jeg valgte at støtte løsningen med at lade
> medlemmerne om at vælge.

Jeg er glad for at du har energi til at fortsætte. Jeg beklager
iøvrigt at ErikJ er trådt ud og ville ønske han ville stille op igen.

> Det er rigtigt at Anne Østergaard fik mange stemmer ved det
> seneste bestyrelsesvalg, og at det er sandsynligt at hun vil
> få den ottendedel af stemmerne der rundt regnet skal til at
> hun fortsætter i bestyrelsen.  Hvis både Anne Østergaard og
> jeg bliver valgt ind, så skal jeg nok trække mig fra
> bestyrelsen, så den ikke fortsat er ramt af
> samarbejdsvanskeligheder, og så foreningen kan få den
> formand der tilsyneladende var stemning for ved sidste
> bestyrelsesvalg.

Jeg tror ikke at man kan se Annes kanononvalg som at forsamlingen
mente hun skulle være formand, men det er en nærliggende tolkning.
Jeg har ovenfor skrevet om min personlige holdning til Anne som
formand.

> Men jeg mener nu fortsat at SSLUG's bestyrelse
> holdningsmæssigt er urealistisk ensrettet sammenlignet med
> medlemmerne.

På hvilken måde urealiastisk ensrettet?

> Det er der noget om.  Mener du det ville være bedre, hvis
> jeg bare trak mig fra bestyrelsesarbejdet?

Næh. Jeg påskønner meget dit bestyrelsesarbejde, Jacob.
Jeg håber bare I kan finde en modus vivendi at arbejde sammen
på, og tror at email i nogen tilfælde godt kan afspore
debatter helt ud i det blå.

Kærlig hilsen
Keld