Re: [FORENING] Et indkast fra sidelinien...

Poul-Henning Kamp skrev:

    SSLUGS vedtægter er lidt underlige på dette punkt, men realiteten
    er at PTO ikke holder op med at være formand før der er en ny
    formand, valgt/udpeget/lodtrukket efter vedtægterne.

Det vil han ikke være glad for at høre. ;-)

Det sekundære spørgsmål, som jeg klart vil anbefale at man simpelthen
skrinlægger for nærværende er "IT-politik eller teknisk-kaffeklub"
diskussionen.  Det kan man pusle med, snakke om i mindelighed og
generelt tage i god ro og orden.  Det haster ikke.

Jeg er enig med dig i at det _lige_ _nu_ er et sekundært spørgsmål. Men det vil på den anden side være rart på en eller anden måde at få det afklaret inden alt for længe.

Om man så vil stemme på de tre der har rejst mistillidsvotum til
Anne, er så en hel anden sag: Under normale omstændigheder plejer
man, uanset hvem man er valgt sammen med at give det en chance
inden man hiver i nødbremsen.

Nu har både Gitte Wange, Peter Makholm og jeg altså allerede siddet i bestyrelse med Anne Østergaard i hele 2002 (bortset fra de tilbageværende timer), og jeg har i det mindste betragtet konstitueringsprocessen og bestyrelsesarbejdet siden årsmødet som den chance jeg har givet Anne Østergaard. Hvis det ikke er nok, så er jeg for utålmodig til at sidde i SSLUG's bestyrelse.

Det faktum at der er "gengangere" bag kritikken er kun i noget
omfang en undskyldning og man kan undres over hvorfor de ikke
allerede under sidste valg havde denne kritik af Anne fremme ?

Anne Østergaard _blev_ udsat for en temmelig voldsom, men absolut ikke urimelig kritik ved SSLUG's årsmøde. Jeg lod personligt på det tidspunkt være med at råbe alt for højt, for ikke at ødelægge samarbejdsklimaet i den nye bestyrelse, da jeg på det tidspunkt gik ud fra at Anne Østergaard rent faktisk _ville_ forbedre sig.

De udmeldinger om at "hvis jeg bliver valgt og Anne bliver valgt,
så trækker jeg mig" er faktisk temmeligt uforskammede og viser
meget lidt respekt for de demokratiske principper.

Det er jeg meget ked af at få at vide. Men hvad skulle jeg så have gjort?

a) Bare have trukket mig i stilhed?

 b) Trække mig og bede om bestyrelsesvalg uden selv at
    stille op?

 c) Stille op igen, og så gå fra bestyrelsen hvis både Anne
    Østergaard og jeg bliver valgt - uden at have advaret
    folk om at en stemme på mig er spildt, hvis man også
    stemmer Anne Østergaard ind i bestyrelsen?

d) (der er forhåbentlig en mulighed jeg har overset)

Af ovenstående tre muligheder er b) måske det jeg burde have gjort, men det føler jeg er næsten lige så meget at løbe fra en opgave som a).

> Det er ligeså
umoralsk som nå den svenske statsminister udtaler af hvis folk
stemmer nej til EU kommer de bare til afstemning igen.  (Og ja,
jeg er stadig tosset over at de lavede de nummer i Danmark!)

I betragtning af at jeg også er utilfreds med det nummer har jeg det meget skidt med at få at vide at det jeg gør effektivt er det samme.

Men samtidig må man undres den meget store andel fuldmagts-stemmer
(et klassisk kup-middel) som Anne blev valgt på.

1) Vi ved vel strengt taget ikke noget om hvor mange af Anne Østergaards stemmer kom fra folk med fuldmagter.

 2) Jeg har en vag idé om at der var flere medlemmer der kom
    med fuldmagter end Anne Østergaard fik første-stemmer,
    så jeg er ikke sikker på at din påstand er korrekt.

De ligner det jo lidt at den "politiske fløj" [...]

I betragtning af at det i bestyrelsen primært har været Erik Josefsson, Hanne Munkholm og Peter Makholm (og i et mindre omfang Gitte Wange og undertegnede) der reelt har lavet it-politisk arbejde, bør du passe på med at bruge en betegnelse som "den politiske fløj".

Konkret vil jeg foreslå at alle kandidater ved det kommende valg
giver eller bliver afkrævet håndslag på flg. to simple punkter:

1. De vil arbejde sammen med dem de bliver valgt med.

   2. De arbejde for at "politik/hyggeklub" spørgsmålet inden
      næste generalforsamling om et år bliver debatteret (og
      eventuelt afgjort) på en demokratisk vis ude i lyset.

Det kan jeg godt støtte.

Og derudover vil jeg godt tilbyde at være dirigent for den kommende
generalforsamling, for jeg tror at I får brug for en neutral person
med en fast hånd hvis det ikke skal blive en midnatsforestilling uden
nogen happy end.

Det er nok en god idé.

... Som forøvrigt er grundig træt af at alle de open-source folk der falder i krigen her i Danmark har pilene i ryggen.

Det er da altid noget at der ikke er andre der har ammunition der kan trænge gennem vores panser. ;-)

Jacob
--
I øvrigt mener jeg at det er uhensigtsmæssigt at skrive
"pipes" om kanaler i en begynderbog om Unix.