ØV ØV ØV

Nu bliver jeg nødt til igen at blande mig.

Jeg er meget meget enig med Poul-Henning i langt de
fleste af hans betragninger. SSLUG skal have en
bestyrelse som kan arbejde sammen - situationen i den
gamle bestyrelse har de sidste par 4-6 mdr. været meget
lidt produktiv. SSLUG er en stor biks og SSLUG dør
under sin egen vægt hvis bestyrelsen ikke dannes af
folk som synes det er interessant og (nu kommer det
aller vigtigste) synes det er nogle gode ting der
løftes sammen. Uden sammenhold - så ryger bestyrelsen.
Det er ikke det samme som at bestyrelsen skal være enig
- vores bestyrelser de sidste 5 år har været meget
forskellige i personligheder - og det har været godt.
SSLUG er bred og det skal der være plads til.

Som Hanne og Jacob har været inde på så er problemerne
affødt af at betingelserne for at arbejde sammen er
krakeleret det sidste halve år. Jeg har også været i
samme båd og glæder mig til at stoppe nu - det har
været 5 spændende år, men jeg hverken kan eller vil
holde sammen på bestyrelsen mere. Jeg kan 100% forstå
at Jacob og co. er trætte af at sidde i bestyrelse med
Anne og ikke længere tror på et samarbejde. Der har
været forsøgt at få ro - bl.a. var forretningsordenen
fra oktober/november et forsøg på at få mere klare
linier om bestyrelsen og i bestyrelsen. Det er lidt
surt at det ikke var nok.

Det vi er vidner til er vel bedst sammenlignet med en
skilsmisse - "far" og "mor" kan ikke sammen længere og
det koster en masse ballade rundt i familien og en
masse usikkerhed. Jeg forstår godt familien gerne ville
se at "mor" og "far" kan holde sammen alligevel - men
vi er i en frivillig forening og jeg tror ikke på at
der kommer et forlig. Som fronterne er trukket op så
ser det jo dårligt ud - og som tidligere skrevet så går
alt det her mig meget på. Jeg har sammen med jer kæmpet
for SSLUG i så mange år - kender ekstremt mange
personer i SSLUG og har nydt det. Jeg må dog også
indrømme at jeg godt kunne have sovet mere roligt de
her dage. Trist!!

Jeg tror dog også på at al den dynamik der er i SSLUG
er grobund for meget - og det er nok mest realistisk at
se nye personer som skal styre skuden. Hvis du gerne
vil hjælpe SSLUG og vil samle SSLUG så meld dig som
bestyrelseskandidat. Lige pt. er det nok den samlende
rolle der mangles.

Fremtiden:
==========

IMHO skal der ses frem nu. For lige at gøre en ting
klart - så vil jeg selv bruge mere tid på en familie
som sagtens kan bruge den tid - og på en
familieforøgelse i det kommende år. Derfor se ikke
følgende som et politisk manifest eller tanker fra den
gamle sure formand der er på vej ud men som et par
tanker en kommende bestyrelse kan smide ud eller tage
op. Den kommende bestyrelese kommer til at forme SSLUG
fremover - og måske endda tænke SSLUG forfra.

1) Hvad er det SSLUG skal løse?
   Hvad er rimelige forventninger for et medlem af
   SSLUG til bestyrelsen? Der kommer (som vi også kan
   se her på listen) en masse støj og uro i mange
   retninger - derfor er en kvalitet IMHO også at kunne
   sige fra og tage nogle store linier på trods af
   støjen.

2) Skal SSLUG være i sin nuværende form eller deles op
   i mindre områder med bedre fokus og mere dynamik?
   Jeg mener personligt der kan opdeles - dels for at
   give mere hastighed på den enkelte områder og fordi
   der ikke bare er enighed om hvor langt SSLUG skal gå.
   Som sagt mener jeg at den med "SSLUG har 6000
   medlemmer som mener XXX" ikke her retvisende. IDFR
   har samlet et ligende antal underskrifter på deres
   arbejdsområde - det er IMHO meget flot og de
   fortjener ros for deres arbejde.

   Og jeg mener det er en fejl at SSLUG er så stor
   i forhold til andre brugergrupper - og dermed laver
   en "lockin" effekt - og suger kræfter væk fra andre
   spirende områder. Dog er det vigtigt at der opbygges
   en måde at få samlet kræfter effektivt - f.eks. via
   postlister på opensource.dk i "neutralt" land.
   Store lister til at efterlyse projektpersoner ser
   jeg som noget vi mangler. Ligesom
   <sslug@sslug> men bare til projekter af
   forskellig art.

3) Hvordan får SSLUG en frivillig bestyrelse som gider
   at bruge mange hundrede timer per år og en masse
   engagement andre kan have tillid til?
   Husk at have det sjovt sammen og tro på det I laver
   - ellers slider I jer selv op!

Tak for den tillid I har vist mig alle årene!

... Se min signatur

  "Med fare for at lyde som den idealist jeg er, vil jeg
   appellere til jer alle sammen: Lad os dog arbejde
   sammen og bruge hinanden, i stedet for at skændes og
   rakke hinanden ned."  -- Hanne Munkholm