Re: [FORENING] Stiftende generalforsamling i ny IT-politiskforening

Ole Tange <sslug@sslug> writes:

> Der er ingen tvivl om, at de politisk interesserede i SSLUG også vil være
> med i den nye forening (DNF). Derfor giver det ikke mening, at både SSLUG
> og DNF skal kommentere - det vil være præcis de samme mennesker, der
> kommenterer.

De samme mennesker kommenterer, men kommentarerne vil være
forskellige.  I DNF-regi vil man kunne give alle argumenter mod eller
for en ny lov, i SSLUG regi vil man skulle koncentrere sig om hvordan
de påvirker Linux brugerne.

- Begge er vigtige DNF vil give politikerne alle argumenter, men de
  vil ikke ane på hvis vegne DNF taler.

- Linux er derimod noget de fleste politikere har en vag ide om hvad
  er, og når SSLUG udtalelser vil det derfor være på vegne af rigtige
  mennesker der risikerer at komme i klemme.

> Med alle de folk i SSLUG, som har holdninger, så kan jeg sagtens forstå,
> at det kan være lidt svært at sluge. Men hvis vi ikke vil pådutte nogen
> ikke-politiske medlemmer en holdning, så tror jeg Janus' initiativ er en
> realitisk måde at kunne opsamle det "holdningsoverskud", som der helt
> naturligt opstår.

Det er bare ikke sådan politik foregår her i landet, når man laver en
lov skal politikerne have input fra de folk loven påvirker, hvilket i
praksis vil sige brugerorganisationer af forskellig slags.  Jeg mener
ikke det er fair hvis SSLUG "melder sig ud" af det system, det er i
hvert fald ikke i medlemmernes interesse at gøre sådan.  Og det
hjælper ikke at henvise til at "nogen andre" har en mening, hvis
"nogen andre" ikke er en brugerforening.  Det er brugernes mening
politikerne har behov for.

Men når man har en SSLUG kasket på bør man _kun_ udtale sig om
virkningen for Linux brugere, derfor er det nyttigt med andre
organisationer (som IDFR, Digital Rights, www.softwarepatenter.dk og
DNF) der kan give et bredere perspektiv.