Re: [FORENING] Et indkast fra sidelinien...

On Mon, Dec 30, 2002 at 08:08:00PM +0100, Gitte Wange wrote:
> On Mon, 30 Dec 2002 19:40:50 +0100, Keld Jørn Simonsen wrote:
>
> Jeg er af den overbevisning at de ting der er blevet diskuteret i
> bestyrelsen omkring samarbejde i hele 2002 reelt ingen effekt vil have i
> den nye bestyrelse. Og så står vi bare på samme sted igen og skal slås med
> de samme problemer.

Hmm, ja, det er jo din vurdering, og du har langt mere at have det i,
end jeg. Har I spurgt Anne om hvad hun synes er god rapportering, og
hvad hun vil tilbyde? Har I givet konkrete eksempler på hvad I ønskede
af hendes rapportering, og har hun givet nogen lovninger her?
Du behøver ikke svare til listen her, men kunne evt tage det op på
jeres interne liste. Jeg tror på at Anne vil SSLUG det godt, at hun vil
arbejde i foreningens tjeneste, og så må hun have gjort sig nogen tanker
om hvordan hun vil formidle det til bestyrelsen og medlemmerne.

Har I sagt til Anne at kommunikationen er et stort problem for jer? Da jeg talte med
hende, 5 minutter for 3 uger siden, fornemmede jeg at hendes største
bekymring var at hun syntes at hun blev mobbet ud, fordi hun gerne
ville lave it-politik. Og hun følte at hun var valgt af medlemmerne til
at lave dette arbejde i bestyrelsen, og det derfor var uretfærdigt at
man ville udelukke hende. Med bl.a vores ven PHKs ord og en del andres
indlæg på listen her er der god grund til hendes forventning om at I
andre i bestyrelsen må acceptere at hun er valgt af medlemmerne til at lave bl.a
EU-politisk arbejde. Jeg spurgte også til formandssituationen, og hun
sagde at det var usikkert hvad der skete. Jeg fornemmede at hun ikke
absolut ville være formand, men at hendes it-politiske og eu-politiske
arbejde lå hende meget på sinde, og at hun var meget lidt glad for at
blive presset ud af bestyrelsen.

Kommunikationen mente hun at hun havde varetaget tilfredsstillende,
fornemmede jeg. Så det er nok noget med forskellige uudtalte
forventninger om hvordan kommunikationen skal varetages. Hun havde vist ikke
fattet omfanget af jeres frustrationer over den dårlige kommunikation.
Min lille snak med hende var vist før jeres møde d 8. dec.

Så hvis mine fornemmelser er rigtige så kan der godt komme noget
fornuftigt ud af et samarbejde, hvor Anne får lov til at lave det
it-politiske arbejde hun brænder for, og I andre stiller nogen
retningslinjer for kummunikationen, som hun kan acceptere at følge.
Og I så påskønner hendes arbejde, som jeg forstår hun har lagt mange
mange timer i, bla. til møder i udlandet.

Ja, det er bare mine bedrevidende råd, uden nogen som helst erfaring og
føling med hvordan I har haft det. Undskyld at jeg bliver ved med at
blande mig, jeg håber blot at der er noget af det I kan bruge.

> Jeg har - så vidt jeg selv erindrer - ikke udtalt at jeg ikke vil sidde i
> bestyrelse med Anne Østergaard.

Det glæder mig:-)

> Jeg har sagt at jeg ikke kan sidde i en
> bestyrelse hvor alle er fjender og sidder og kaster med mudder efter
> hinanden. Det er sg* da alt andet end konstruktivt !!

Hmm, jeg har ikke set mudderkastning her på listen fra Anne.
Måske kommer det. Det må have været på jeres bestyrelses-postliste
mudderkastningen har foregået. Sket er sket. Kan vi ikke se fremad?

> Hvis det her får folk (både i og udenfor bestyrelsen) til at åbne øjnene
> og erkende at der er et problem og stramme balderne sammen, jamen så kan
> der højst sandsynligt godt etableres et fungerende samarbejde og alle er
> glade !
>
> Jeg kan kun gøre MIT til at få det til at fungere - jeg kan desværre ikke
> tvinge andre til det samme ...

Jeg synes, Gitte, at det er et fornuftigt udgangspunkt, du har.

> Dette har dog ændret sig radikalt(!) siden Peter Makholm for snart 9
> måneder siden citerede noget i et indlæg på en liste, han ikke skulle have
> citeret. Siden dengang har tonen i bestyrelsen været præget (i mere
> eller mindre grad) af mistillid og manglende informationer.

Primært mellem Anne og Makholm? Jeg kan da godt forstå dette, Makholm er
nogen gange noget sur og tvær (og det indrømmer han selv), men han laver
meget og er jo også til tider meget konstruktiv også omkring
samarbejdsforhold. Også jeg er jo med tiden kommet til at holde af ham,
så man kan håbe Anne også kan lære det. Han har jo erkendt sin fejl og
gået bodsgang, så man må håbe han snart får tilgivelse.

Den anden vej er vist også påkrævet at der sker forbedringer, i hvert
fald var det min fornemmelse at Anne særligt følte sig presset ud af
Makholm. Så hvis Peter kunne acceptere og påskønne Annes indsats, og
acceptere hendes valg til bestyrelsen tror jeg meget ville være vundet her.

> Bliver alle her glade af at den nye bestyrelse konstituerer sig?

Tjoe. Jeg tror det er noget med at begrænse skaderne. Du er jo
bestyrelsesformandskandidat, og det er jo en betroet post. Der er mange
øjne på dig. Og de små fejl du kan begå kan hurtigt blæses stort op,
ting kan misfortolkes og så kan de hjemsøge dig i mange år. Jeg har selv
været der. Så helere gøre ting efter bogen og lade det tage et par dage
ekstra. Hvis I holder et bestyrelsesmøde kan det højst være de timer I
bruger der er spildt. Og der er nogen folk der vil klage mindre. Det
kan være en ubehagelig oplevelse, men nok også lærerig, og der kan jo
faktisk godt ske det mirakel at I kan finde ud af det med hinanden.
I min måske naive optimisme tror jeg på det:-)

Kærlig hilsen
keld