Re: [FORENING] Stiftende generalforsamling i ny IT-politisk forening

Gitte Wange wrote:

> On Mon, 30 Dec 2002 19:30:30 +0100, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Undskyld jeg lige blander mig her fra sidelinien og alt muligt, men jeg
> har lige et personligt spørgsmål til ovenstående udtalelse fra Mads:
> Hvis denne her forening har minimalt med fri software at gøre, hvorfor
> hulen skulle dens stiftende generalforsamling så annonceres på
> sslug.announce ???

Der er ingen tvivl om at foreningen udspringer af medlemmer af sslug, men
mange Linux-problematikker er helt flettet ind i bredere IT-problematikker.
Det kan jo ikke være anderledes eftersom hvis ikke alle, så næsten alle
open source programmer har deres proprietære søskende. Om man bruger open
source eller ej vil derfor ofte få konsekvenser der rækker ud over snævre
open source sammenhænge. (Eksempler: Softwarepatenter. I hvilket omfang
skal man bruge open source i det offentlige? Vil Microsofts Palladium på
sigt umuliggøre Linux til andet end helt specielle formål?) Til er
samfundet på vej til at blive gennemdigitaliseret. Alt dette gør at open
source problematikken hele tiden har tendens til at blive voldsomt
omfattende. Der vil let opstå uenigheder om hvor meget man skal tage med i
sslugs it-politik. Et nært samarbejde med vores nye forening kunne måske
hjælpe til at løse det problem, idet den også skulle tage sig af de mere
brede it-politiske spørgsmål - men vel også samarbejde om open source
spørgsmål som sslug ikke har kræfter nok til at tage sig af.

Jeg mindes Hanne på et tidspunkt ikke ville beskæftige sig mere med
softwarepatenter, ikke fordi hun ikke mente det var vigtigt, men fordi hun
ikke havde flere kræfter at bruge på det. Det (og en del andet) siger mig
at det er et stort pres på bestyrelsen. Måske er Oles idé om at give sslug
lidt it-politisk fred ikke så dårlig. Måske er det det der skal til for at
sslug får fundet sine it-politiske fødder - jf. at der ikke er blevet
udarbejdet nogen it-politisk handlingsplan.

Derfor forventer jeg at den ny forening bliver en støtte til sslug, og at
der vil udvikle sig et for begge parter værdifuldt samarbejde.

Flemming Bjerke