Re: [FORENING] VIKTIGT: Möte den 22/2

On Sat, 8 Feb 2003 16:18:32 +0100
Frank Damgaard <sslug@sslug> wrote:

> Så vi kan lige så godt ændre vedtægterne til at bestyrelse vælges
> enkeltvis ved almindeligt flertal ?

> Men hvis et tilpas stor mindretal (f.eks. mindst 1/3) ikke er enige
> i synspunktet?

Det er mig lidt uklart hvilket sysnpunkt du taler om er det det genrelle
at der ikke må sidde medlemmer i bestyrelsen med et flertal i mod sig
eller er konkret i en given situation, hvor en kandidat bliver kasseret af et flertal.

Du påpeger at det vil kunne misbruges af et flertal til at underkue et mindretal,
det er rigtigt, men dit forslag vil kunne misbruges af et mindretal til at rende rundt og
repræsentere foreningen med synspunkter der ikke er flertal for.

Hvis den situation opstår at flertallet til stadighed tryner midretallet
får du en udemærket indikator på at en splittelse af foreningen måske er
det bedste.

Hvis det omvendte opstår så får du en låst men uholdbar situation, der ikke er
nogen der kan bruge til noget.

En anden pointe  er at hvis midretalskandidater bliver valgt under de betingelser
at flertallet kan(med varsling) smide dem ud, så for de et stærkere mandat. Så er de ikke
alene valgt af et mindretal de er også implicit godkendt af et flertal.

I al almindelighed har jeg fuldt tillid til at flertallet i den her
forening, vil søge for i vides muligt udstrækning at tage mindretallet
med på råd. Demokrati handler  om at flertallet bestemmer i samarbejde med
mindretallet, men hvis mindretallet ikke vil samarbejde så er der et problem. Så
en den eneste farbare vej at flertallalet bestemmer.

> Det har hele tiden været muligt. Det uheldige er hvis man
> tager begivenhederne på forskud og ved samme møde vil
> lave valget.

Det er jeg heller ikke tilhænger af at det skal være muligt.

--
Poul-Erik Andreasen