Re: TDC, digitale signaturer og OS

On Fri, 14 Feb 2003, Kurt Westh Nielsen wrote:

> Hej Mads
>
> Jeg har set SSLUGs pressemeddelelse om det evt. samarbejde med tdc. I den
> forbindelse vil jeg gerne høre jeres mening om den parallelle
> underskriftsindsamling linuxmagasin.dk har sat i gang.

Hej Kurt

Beklager den lidt sene tilbagemelding - jeg har været i møder hele dagen.

* Personligt om underskriftsindsamlingen

Jeg har selv skrevet under på den pågældende underskriftsindsamling, men
det var muligvis forhastet.

Da jeg så underskriftsindsamlingen første gang, opfattede jeg den som en
protest imod nogle _udbudsvilkår_ der "tillod" at man lancerede digitale
signaturer på en sådan måde at windowsbrugere ville få adgang til det 3
måneder før Linux brugere.

Der er en passus der lyder noget i retning af "Skriv under hvis du vil
protestere imod at staten medvirker til monopoldannelse". Det er jeg sådan
set altid parat til.

Sidenhen er det gået op for mig at langt de fleste opfatter protesten som
en protest imod TDC. Der har jeg nok anlagt en anden fortolkning, og det
tror jeg også mange andre har.

Jeg overvejer derfor at trække min egen underskrift tilbage. Jeg kan
_intet_ se galt i den måde TDC agerer på: Det er en (semi)privat
virksomhed der ikke kan antages at agere velvilligt udover udbuddets krav.
På den meget positive side har vi allerede set at TDC allerede nu har
henvendt sig, påbegyndt (og allerede publiceret en tidlig udgave) et
udvikler website, mv. hvilket de skal have stor ros for. Meget stor ros.

* SSLUGs holdning

SSLUGs holdning til processen er som afspejlet i pressemedelelsen.

Jeg tror ikke SSLUG har formuleret nogen decideret holdning til
underskriftsindsamlingen. Hvis jeg skulle give et bud så er det at
holdningen _principielt_ ligger op af min: SSLUG vil altid støtte (omkring
software/IT)  at staten _ikke_ medvirker til monopoldannelse - og at
tillade (via udbud)  at et produkt forfordeles med f.eks. 3 måneder er et
lille skridt i den forkerte retning. Omvendt tror jeg _ikke_ SSLUG er
parat til at kritisere udbuddet i den _konkrete_ sag: dels har vi ikke
adgang til materialet, dels må det ses som et meget positivt træk at der i
det hele taget sikres at der skal være adgang på lige vilkår for open
source brugere.

Så SSLUGs holdning vil nok være at vi ikke kan støtte op omkring
underskriftsindsamlingen. Vi vil nok også meget hellere fokusere på det
meget positive samarbejde med TDC der allerede er igangsat som på alle
måder tyder på at open source brugere vil have fuld adgang til den
digitale signatureinfrastruktur i stort set samme tempi som f.eks. Windows
brugere.

> Ring gerne 22365306 eller evt. mail.

Jeg har forsøgt at ringe, men modtageren kendte ikke til dig?

Jeg kan nås indtil kl. ca. 15.45 på 35 32 14 18 - fra kl. ca. 20 i aften
på 86 57 22 28 (resten af weekenden).

Jeg håber den her mail afklarer SSLUGS holdning lidt, selvom det må være
med det forbehold at jeg ikke er bestyrelsesmedlem og således ikke kan
tegne foreningen.

Med venlig hilsen

Mads

I'd say that Microsoft has every right to expect a user to buy a license
for each computer that the software will be installed on. And I tend to get
especially annoyed by proponents of MS software who essentially bootleg a
great deal of it; it's like a person who will only drive Porsches, but
obtains them through theft.
                           - DrCode