Re: [FORENING] Demonstrationer ved LinuxForum.

I indlæg:sslug@sslug skrevdonald_j_axel
:/n
> Hvad er OTA?
>
> Søgning refererer til TDC mobil:
>
> En forkortelse af "Over the Air" opsætning. Det er en opsætning som
> bestilles via tdcmobil.dk og sendes til mobiltelefonen via SMS. Med
> OTA kan du opsætte din mobiltelefon til WAP helt enkelt uden at skulle
> igennem en masse indstillinger i din mobiltelefon.
>
> Er det det, I mener med OTA?

One Touch Administration.

En måde at få vedligeholdt alle skolens windowsmaskiner med en enkelt
touch kommando. Og det kører faktisk.
1. Server med administrationsprogram
2. Klient med mini Linux og Windows 9x
3. Metode til automatisk at få windowsmaskinerne til at synkronisere sig
selv.
Hvis noget er galt kan eleverne selv starte Linux-delen og få den til at
rydde op.
Som en konsekvens er der ingen begrænsninger på hvad eleverne kan og må
gøre med deres maskine (bortset fra at køre fdisk, der er skal være
mening med galskaben).
Men der er efterhånden en del mere i det. Al administration kører med de
enkelte lærere som root for deres klassers elever. De kan bestemme
adgang til programmer, resette glemte adgangskoder, rette elevernes
navne, oprette delte filområder til elevgrupper på tværs af klasserne.
Alt det og lidt til på baggrund af en minimal samba som giver adgang til
brugernes HOME og diverse printere. (Jeg ser efterhånden kun samba som
et forsøg på at lade Linux efterabe NT, hvilket er en lidt skør ide, når
nu Linux har så meget bedre måder at løse opgaven på).
Men kom til Roskilde på mandag, så skal jeg forklare hvad det er jeg har
puslet med det sidste år eller to.

Automatikken bygger på en ændret fildato på en udvalgt fil på serveren.
Skifter den dato/tid synkroniserer windowsmaskinerne sig selv ved næste
login. Touch ændrer netop filers dato/tid, deraf navnet. En opdatering
af serveren fre en hvilken som helst windowsmaskine udløser en
touch-kommando, som igen medfører, at alle de andre maskiner af samme
type synkroniserer sig ved næste login.

Desværre aner jeg ikke hvad det er jeg skal på Linuxforum, så jeg
forbereder både et entimes-show (det, der vil blive afprøvet i Roskilde
under afslappede formaer) og en "skærm på bord" visning.