Re: [ANNOUNCE] Föreningsmöte 9/3på Symbion

On Sat, 22 Feb 2003 22:31:01 +0100 (MET)
Martin Wahlén <sslug@sslug> wrote:

Jeg vil geren stille et ændringsforslag til Maertin Wahlens
ændringsforslag

Ai stedet for det foreliggende:

         4.8 Misstroende
>         Misstroende kan väckas mot enskild förtroendevald (person vald av
>         föreningsmöte). Vid fråga om misstroende skall personen som
>         förslaget om misstroende riktas mot beredas möjlighet att
>         inkomma med yttrande. Person äger även rätt att deltaga i mötet.
>
>         Beslut om misstroende fattas med 2/3 majoritet av deltagande
>         medlemmar. Person som misstroendet riktas mot äger ej rätt att
>         deltaga i beslutet.
>
>         Person som blivit misstroende förklarad avgår från samtliga
>         förtroendeuppdrag med omedelbar verkan. Fyllnadsval får förättas
>         på sittande möte.

foreslår jeg:

> [...]
>
>         Person som blivit misstroende förklarad avgår från samtliga
>         förtroendeuppdrag med omedelbar verkan. Fyllnadsval får förättas

Begrundelse:

Jeg mener at det er totalt uacceptablet at en person kan sidde i bestyrelsen
med et flertal i mod sig. Selv om valgformen sigter mod en hvis mindretalsbeskyttelse
er en bestyrelse ikke en repræsentantskab, det er arbejdsorgan, hvor medlemmerne har pligt til
at arbejde for hele foreningen.

Det er endnu mindre acceptablet at man vil fratage bestyrelsesmedlemmet sin stemmeret
i spørgsmålet. Det er i strid med alle demokratiske traditioner.

--
Poul-Erik Andreasen