Re: [FORENING] Re: [ANNOUNCE] Föreningsmöte9/3 på Symbion

On Wed, 26 Feb 2003 14:16:52 +0100
Frank Damgaard <sslug@sslug> wrote:

>                                  ********************
>
> jeg mener at der skal være  2/3 flertal,
> simpel majoritet vil for let kunne misbruges.

Det er rigtigt at der er en teoritisk mulihed for at misbruge det.
Bortset fra jeg mener at betegnelsen misbrug ikke er helt præcis. Hvis
et flertal i foreningen ønsker at tryne et mindretal så er det
selvfølgligt uheldigt, men det er ikke så meget et udtryk for misbrug
som det er udtryk for at en forening nærmer sig et punkt hvor en
opsplitning under alle omstændiheder vil være det bedste.

Hvis du forestiller dig et mindretal på 40% som til stdighed stiller med
uacceptable kandidater og tilstadighed blokerer for udsmidning af
bestyrelsen,  så for du en forening der bliver handlingslammet. Der er
der ingen der er tjent med, heller ikke mindretallet.
Et flertalsdiktatur i en sådan situation vil sikkert medføre en
opsplitning af foreningen, med det ville også være at
foretrække, selv for mindretallet på 40%.

Jeg har sagt før, og jeg vil gerne sige det igen

(Senest da jeg ved sidte årsmøde fremsatte det ændringsførslag
til vedtægterne der nu bliver fremsat igen)

Vedtægter bør skrives så man kan håndtere den værst tænkelige situation.
Det kan ikke nytte at lave vedtægter hvor man bare håber at en bestemt situation
ikke opstår.

En ting jeg kan jeg kan nævne som måske ikke er helt sammeligneligt er vores
kontigent politik. Vi ved alle at hvis der blev indført kontigent i SSLUG så ville foreningen
blive sprængt i stumper og stykker, alligevel kan det vedtages ved almindeligt flertal på
ethvert årsmøde, det er faktisk et fast punkt  på dagsordenen.

Et misbrug af den form som du nævner ville også springe foreningen, at
kræve kvalificeret flertal for afgørelsen  bringer det næsten op på vedtægtsniveau.
Der er ikke nogen grund til at tro at det skulle kunne forekomme  og hvis det alligevel
skulle ske er foreningen ikke handlinglammet af den grund.

--
Poul-Erik Andreasen