Re: [FORENING] Föreningsmötet

On Tue, 04 Mar 2003 22:18:53 +0100, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

>Et (eller flere) mindretal forhindrer ikke i sig selv en bestyrelse i at
>fungere.
>Et mindretal (eller et flertal) kan naturligvis sabotere arbejdet, men så er
>det jo netop et skyldsspørgsmål.

Nej, jeg mener ikke manglende samarbejdsevner er noget man gør sig
"skyldig" i.

"Skyld" handler om at handle i strid med vedtagene regler og love.

Det er ikke det der har affødt den aktuelle situation.

>Hvis en bestyrelse kommer op at skændes, så er løsningen ikke at man bare
>afsætter den mindste gruppe uanset om man kan påpege noget, den har gjort
>forkert. Løsningen er at bestyrelsen arbejder sagligt. Hvis nogen skal
>afsættes må det være dem der skændes i stedet for at arbejde sagligt til
>foreningens bedste.

Jeg mener ikke den aktuelle situation er affødt af skænderier i den
tidligere bestyrelse - nærmere tværtimod.

Inkomepetance er ikke noget man er "skyldig" i. Det kan man ikke gøre
for. Man kan maksimalt være skyldig i manglende dømmekraft mht.
erkendelse af egen kompetance eller habilitiet.

F.eks. hvis man af hensyn til ens professionelle arbejde ikke ønsker
at fremstå offentligt som talsmand for foreningens synspunkter, fordi
det kan konflikte med ens arbejde, så bør man erkende sin inhabilitet
og træde tilbage.

Jeg oplever at nogen nu forsøger at rette vedtægterne til, så man kan
dømme i et evt. skyldsspørgsmål udfra paragrafferne - men det handler
ikke om skyld i den forstand, så denne manøvre får mere karakter af
selvforsvar og undvigemanøvrer, end den egentlig tager hånd om det
aktuelle problem.

Hilsen,
Erik L.