Re: [FORENING] Herfra og videre (Was: Re: [FORENING] Planer for næste foreningsmøde)

On Sun, 16 Mar 2003 13:04:18 +0100, Erik Josefsson
<sslug@sslug> wrote:

> [...]

Nej, ikke seriøst.

For det første er jeg en meget atypisk SSLUG'er, simpelthen fordi jeg
ikke er Linux-bruger i det daglige, udover som systemleverandør af
Linux- og OSS-baserede informationssystemer... alene dette mener jeg
diskvaificerer mig som bestyrelseskandidat i SSLUG.

Men jeg sympatiserer meget med SSLUG og mener foreningen har formået
at skabe nogle rammer som er helt unikke, hvilket bl.a. har medført en
vækkelse på det IT-politiske område herhjemme (DK). Jeg er derfor
meget interesseret i at SSLUG fortsætter som en forening der er med
til at sætte dagsordenen og som beslutningstagere lytter alvorligt
til.

Jeg er personligt mere interesseret i åbne standarder og fri
information, end i specifikke styresystemer.

Min egen kæphæst er (som de fleste vist ved;) ophavsret, som jeg mener
er en fundamental ret, vi som deltagere i informationssamfundet er
nødt til at forholde os til (uanset hvilke styresystemer vi bruger;).
Dette emne har mange delemner, der ikke direkte har noget med Linux at
gøre (og mange der har, f.eks. er ophavsret grundlaget for GPL).

Jeg var derfor med til at stifte IDFR (Initiativet Digitale
Forbrugerrettigheder) i efteråret, og er nu medlem i bestyrelsen af
den forening der blev stiftet som arvtager for "kommando-gruppen";
DigitalForbruger Danmark - DFD, http://www.digitalforbruger.dk .

I forbindelse med IDFR, opnåede vi et fremragende samarbejde med
SSLUG, under ledelse af den daværende pressechef og flere daværende
bestyrelsesmedlemmer. Jeg ser meget gerne at dette samarbejde
fortsætter og styrkes i fremtiden, hvilket jeg mener kræver at SSLUG
har en bestyrelse der formår at handle og bliver taget alvorligt,
hvilket jeg desværre ikke mener er tilfældet idag. F.eks. savner jeg
p.t. handling på patent-området fra SSLUG's side. Jeg fornemmer at den
nuværende bestyrelse arbejder meget lukket, hvis den overhovedet
arbejder med problematikken, og ikke udnytter de muligheder man har
for at skabe opmærksomhed på problemet, f.eks. ved at samrbejde med
andre sympatiserende foreninger (DKUUG, *BSD, MAC-folk, SWPAT.DK
m.fl.). Hvis der foregår et samarbejde, er det ihvertfald ikke noget
jeg kender til, som menigt medlem af SSLUG.

Sidst, men ikke mindst, er jeg med i bestyrelsen for ZUG:DK, Zope User
Group Denmark - http:www.zug.dk - så jeg har rigeligt at ta' mig til,
mht. foreningsarbejde og OSS. Jeg mener man må forventes at kunne
afsætte den fornødne tid hvis man går ind i en bestyrelse, og har ikke
selv mulighed for at bruge mere tid på foreningsarbejde end jeg
allerede gør p.t.

>Med en menig medlem som Erik Lange er det imho meget lätt at lave godt
>bestyrelsearbejde.

Haha - så har man hørt det med ! :-)

Jeg har ellers haft det indtryk, at man var rimelig træt af mine
kluntede, ustrukturerede og talrige henvendelser sidste efterår;-)

.. men jeg forsøger da at forholde mig til (den berettigede!) kritik
og forbedre mig hvor jeg kan...

Hilsen,
Erik L.