Re: [FORENING] Referat af f oreningsmødet den 9/3-2003

On Mon, Mar 17, 2003 at 10:36:54AM +0100, Frank Damgaard wrote:

> ja/nej, se linket "Vedtagna stadgerevideringsförslag"
> på http://www.sslug.dk/moede/medlems/2003-03-09/
> til http://www.sslug.dk/moede/medlems/2003-03-09/vedtaget.shtml
> hvor der er en oversigt.

Se det var jo klar snak:-)

Men det vedtagne er noget i modstrid med intentionerne i vores
vedtægter.

> 4.8 Misstroende
> Misstroende kan väckas mot förtroendevald. Med förtroendevald menas vald
> vid föreningsmöte. Vid fråga om misstroende skall personen som förslaget
> om misstroende riktas mot beredas möjlighet att inkomma med yttrande.
> Person äger även rätt att deltaga i mötet.

> Beslut om misstroende fattas med enkel majoritet av deltagande
> medlemmar.

Det er da i modstrid med at vi har mindretalsbeskyttelse.
Med denne bestemmelse kan flertallet få afsat alle
mindretalsrepræsentanter. Og tro mig, det kan nemt blive brugt, jeg har
set mindretalsrepræsentanter blive smidt ud med fynd og klem i
foreninger, jeg er medlem i.

> Misstroendeförklarad avgår med ommedelbar verkan. Supplering sker i

Er der ikke en stavefjel her? omedelbar - med ét "m" iflg min
svenskordbog.

> vanlig ordning. Fyllnadsval får hållas på sittande möte dock ej i fråga
> om styrelsen.

Forstår jeg ikke. Dansk oversættelse udbedes.

> Om misstroende riktas mot en eller flera i styrelsen
> inkallas inom en vecka till nyval inom sex veckor i enlighet med
> reglerna i §4.6 och §7.3.

Hilsen
keld