Re: [FORENING] Re: [BESTYRELSEN] Re: [FORENING] Re: Spørgsmål til bestyrelsen

CC: Bestyrelsen.

Svar udbedes:

On Wed, 19 Mar 2003 20:19:15 +0100 (MET), Martin Wahlén
<sslug@sslug> wrote:

> [...]
>med holdningen hos de vælgere der har valgt netop dem ind i bestyrelsen.
>
>Detta borde man kunna lösa genom suppleeringsvalg. Dock har det
>framförtsönskemål om att avsätta representanter i bestyrelsen då vissa
>personer (inte sittande i nuvarande styrelsen) uttryckt sitt missnöje med
>den nuvarande styrelsen.
>
>Eftersom vi menar att det bör vara klart att föreningsmötet kan avsätta en
>sittande bestyrelse har vi valt att gå vägen att ändra vedtegterna och
>därefter hålla suppleeringsvalg. Det är det vi menar är mest demokratiskt.

Jeg vil gerne bede jer om at svare på _spørgsmålet_ :

Hvilke muligheder mener bestyrelsen er til stede for at løse
ledelsesproblemerne ?

Jeg beder her ikke om en uddybning af hvorfor I har valgt den model I
har.  Af ovenstående virker det som om, at I slet ikke er klar over,
at det er muligt at afholde nyvalg ved førstkommende medlemsmøde,
såfremt alle bestyrelsesmedlemmer stiller deres mandat til rådighed.

Mener I ikke dette er en (om end måske kun teoretisk) mulighed ?

Har I ikke drøftet denne mulighed - om end kun teoretisk ?

Hvad kom I frem til at den ville ha' af fordele og ulemper ?

Ovenstående bedes besvaret, uanset om muligheden ikke (kan) tages i
anvendelse i praksis (grundet enkelte bestyrelsesmedlemmers modvilje,
eller andre forhold).

>Demokratigrunder: styrelsen kan inte tvinga någon i styrelsen att lämna
>sitt uppdrag. Att ställa sitt mandat till förfogande är en personlig
>handling. Suppleeringsvalg utan paragraferna om misstroende menar vi inte
>är bra eftersom det skulle ses som att bestyrelsen inte vill hantera
>problemet. Att erbjuda medlemmarna möjligheten att förklara misstroende
>mot styrelsen anser vi därför vara en demokratisk rätt. MEN det måste
>finnas bra regler som garanterar demokratin även vid en
>misstroendeomröstning.

Hvorfor er det udemokratisk, at lade medlemsmødet bekræfte jeres
mandater, ved at genopstille til et nyvalg, efter at ha' stillet jeres
mandater til rådighed ?

>Vi väljer den metod som vi menar är mest demokratisk och hurtigste.

Igen - hvorfor er det mindre demokratisk, at lade medlemsmødet
bekræfte jeres mandater, ved at genopstille til et nyvalg, efter at
ha' stillet jeres mandater til rådighed ?

Det er så afgjort den hurtigste metode, og så vidt jeg kan se lige så
demokratisk som et fremprovokeret mistillidsvotum.

Derfor mener jeg ikke den af jer valgte metode, opfylder jeres egne
kriterier: Mest demokratiske og hurtigste løsning.

Hilsen,
Erik L.