Re: [FORENING] Respekt for vedtægter og bestyrelse

Ole Tange wrote:
On Thu, 20 Mar 2003, E. Sjørlund wrote:

Primært _grunden_ til at bestyrelsen er for lille.

"for lille"? I flg. vedtægternes §5.1 er den i hvert fald ikke _for_
lille. Hvis du mener, at 4 personer i bestyrelsen er et problem, så synes
jeg, du skal stille forslag om at ændre vedtægterne. F.eks. i stil med at
man skal indkalde til suppleringsvalg, hvis bestyrelsen er <6 personer.

Rent moralsk er den for lille.

Inkl. suppleanter blev der valgt 8. Der er nu fire tilbage.
Det er et demokratisk problem som bestyrelsen bliver nødt til at tage stilling til. Og det er de ved. Ved at ændre vedtægterne.

Det kunne og burde dog have være løst for længe siden. Nemlig ved at udskrive nyvalg.

Jeg blev overrasket over at få at vide / finde ud af, at Anne
Østergaard af princip har valgt den del af sslugs aktiviteter som
listerne udgør helt fra,

Nu ved jeg ikke, hvorfra du har den viden om, at Anne 'af princip' har
fravalgt listerne. Min erfaring er, at Anne aldrig har været særligt
skrivende på listerne. Det vurderer jeg skyldes, at Anne ikke er specielt
gæv på et tastatur. Både du og jeg ville kunne skrive hurtigere med
fødderne end Anne kan med fingerne. Det er derfor en kraftanstrengelse
hver gang Anne skal skrive noget.

Nyttig oplysning. Men hvorfor skal der gå tre måneder før den kommer frem?

Jeg var i det hele taget overrasket over, at der i sslugs bestyrelse
kunne opstå så store konflikter, at¨bestyrelsen i den grad kunne blive
splittet af det.

Her er jeg meget enig. Så vidt jeg har forstået, så har det været under
opsejling i gennem længere tid, men et flertal i den tidligere bestyrelse
har åbenbart valgt, at medlemmerne ikke skulle informeres om dette
løbende. Et flertal i den daværende ville have kunnet informeret om de
problemer, de oplevede, og måske have startet en debat om dem på et langt
tidligere tidspunkt. Ethvert af bestyrelsesmedlemmerne kunne have indkaldt
til en generalforsamling, hvor man tog de oplevede problemer op eller
lavede nyvalg til bestyrelsen.

Deres beslutning er naturligvis en beslutning som jeg respekterer, selvom
jeg måske ikke helt forstår baggrunden.

Hvis du har fulgt med ved du at den daværende bestyrelse valgte at følge Annes "veto" mod offentliggørelse af problemerne.
I hvert fald indtil problemerne blev så store at der ikke var anden udvej.

Et voksent, velovervejet menneske kan naturligvis formulere sig
offentligt på en nyhedsliste, så det ikke påvirker ens øvrige liv og
levned, eller formuleret på en anden måde, jeg vil ikke mene, at man
skal kaste sig ud i bestyrelsesarbejdet i en forening, hvis ens fulde
deltagelse ikke er forenlig med ens øvrige liv.

Og hvis du nu prøvede at bruge et andet kommunikationsmedium med Anne end netop tastaturet, så ville du opleve, at hun sagtens kan formulere sig.

Nu er listerne jo netop SSLUG's primære kommunikationsform. Så med mindre man får andet at vide er det den vej det foregår.

Personligt ville jeg finde det problematisk, hvis vi i praksis udelukker
folk fra at være i bestyrelsen alene, fordi de ikke er specielt hurtige på
et tastatur. Jeg kan leve med, at vi i praksis udelukker folk, der ikke
har en email-adresse.

Set udefra ligner den siddende bestyrelse resultatet af et "kup", hvor
nogle har chikaneret andre ud i kulden.

Og da det ikke lykkedes, så trak chikanørerne sig ud af bestyrelsen. Tilbage blev så en bestyrelse, som virker og kan samarbejde.

Vil du ikke være så venlig at invie os andre i din viden? Hvad er det der virker? Hvorledes fremgår samarbejdet?

Ud fra en demokratisk betragtning er jeg enig i, at det er temmeligt
problematisk, hvis man forlader bestyrelsen. De medlemmer, som man
repræsenterer, mister dermed en repræsentant. Men som vore vedtæger er
skruet sammen, så har man lov at forlade bestyrelsen i utide.

Er der utilfredse medlemmer nok (8 stk), kan man endda indkalde til en
generalforsamling, hvor eneste punkt er nyvalg af bestyrelsen. Da der ikke
har været 8 medlemmer, der har gjort dette, så kan jeg kun se det som et
tegn på, at utilfredsheden ikke er specielt stor.

Til gengæld vil jeg finde det problematisk, hvis bestyrelsen lader sig
diktere af nogle enkelte medlemmer, som brokker sig højlydt: Hvis
bestyrelsesmedlemmerne blindt følger disse medlemmers anvisning uden selv
at kunne stå inde for det, så opstår et endnu værre demokratisk problem.

Specielt finder jeg det usmageligt, når folk, der har valgt ikke at ville
være i bestyrelsen (enten ved ikke at stille op eller ved selv at gå)
prøver at diktere bestyrelsens dispositioner enten med trusler eller med
chikane. Jeg ved ikke hvordan andre har det, men på mig virker de som
manipulerende og som magtbegærlige - uden at de dog selv vil påtage sig
noget ansvar.

Sikke noget sludder.
Du ved udemærket godt hvorfor jeg brokker mig!
Og bare lige for en god ordens skyld: jeg har taget min tørn i bestyrelsen. Og mange andre steder i SSLUG.

Men jeg en gang kunne jeg rigtig godt lige SSLUG. I dag er jeg ikke så sikker. (De opmærksomme har sikkert bemærket at jeg efterhånden kun bruger min sslug-adresse til sslug-ting. Det er ingen præmie i at gætte hvorfor.)
Og når jeg ser Anne klovne rundt i bestyrelsen - og jeg iøvrigt kke aner hvad det er hun laver med min og små 6000 andres mailadresse i ryggen, brokker jeg mig.

Og det kan godt være at Anne har problemer med at formulere sig skriftligt. Hvorfor ind i hel.... har vi så ikke fået det at vide før?

Jeg synes at et punkt på næste møde skal være "Anne svarer på http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2003_01/msg01061";. Mundtligt!
Og gerne også flere af de andre spørgmål der er stillet de sidste par måneder.
Husk at afsætte god tid. Også til spørgsmål.

Og det er helt sikkert at hvis dette bestyrelses-cirkus fortsætter ret meget længere gider jeg ikke slide både på familiens og min arbejdsgivers gode vilje for at holde noget så ånsvagt som en flok minimal-domæner i luften.

Respekter den siddende bestyrelse eller vælg en ny. At sende pile i
> ryggen på bestyrelsen mener jeg simpelthen ikke er en rimelig
> opførsel.

OK.

Den siddende bestyrelse kan altså vælge at blive gået eller også kan de se deres demokratiske underskud i øjnene og udskrive nyvalg.

/kristian
--
Registered Linux user #22494 - http://counter.li.org/

49 dage, 16 timer og 8 minutter uden svar:
      http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2003_01/msg01061