Re: [FORENING] Respekt for vedtægter ogbestyrelse

In article <sslug@sslug>, Ole Tange wrote:

>  Her er jeg meget enig. Så vidt jeg har forstået, så har det været under
>  opsejling i gennem længere tid, men et flertal i den tidligere bestyrelse
>  har åbenbart valgt, at medlemmerne ikke skulle informeres om dette
>  løbende.

Et mindretal. Bestående af een person der "brokkede sig højlydt" kan vi
kalde det, for nu at holde tonen.

> Et flertal i den daværende ville have kunnet informeret om de
>  problemer, de oplevede, og måske have startet en debat om dem på et langt
>  tidligere tidspunkt.

Det gjorde jeg så, tilsidst. Efter at vi havde forsøgt at løse problemerne
internt i bestyrelsen, stærkt obstrueret af først stridens genstand og
senere af Niels, som dog på det tidspunkt havde den undskyldning at han
ikke vidste en brik om hvad der foregik.

> Ethvert af bestyrelsesmedlemmerne kunne have indkaldt
>  til en generalforsamling, hvor man tog de oplevede problemer op eller
>  lavede nyvalg til bestyrelsen.

Det var der nogen der prøvede på. På en lidt forhastet og usmart måde,
skal jeg være den første til at sige.  Det blev - måske meget godt
grundet omstændighederne - aflyst og Martin har lovet at indkalde til de
møder der skal til for at få bekræftet ved en vedtægtsændring at
bestyrelsen kan afsættes. Kan bestyrelsen ikke væltes af
generalforsamlingen, kunne ethvert bestyrelsesmedlem ikke have indkaldt
til generalforsamling hvor man lavede nyvalg.

Du er åbenbart ikke blandt dem der er i tvivl om at generalforsamlingen
kan vælte bestyrelsen og forlange nyvalg. Det glæder mig. Men jeg har
valgt at gøre det på Martins måde, da jeg har stor tillid til at Martin
har tænkt over sagen og gør det han tror er bedst. Det kan ikke hjælpe
at kæmp mod hinanden internt. Som du så fint siger i din sig. Når
Martin vil have den lange vej med vedtægtsændringer og 3 møder, så går
jeg pænt med, jeg gider ikke skændes om detaljer.

Du skal imidlertid ikke et øjeblik være i tvivl om at jeg kan (og vil)
samle 8 medlemmer der indstiller til generalforsamling, hvis ikke Martin
gør som han har lovet. Nu tror jeg bare ikke det er nødvendigt. Jeg
forventer at Martin gør hvad han har lovet.

>  Og hvis du nu prøvede at bruge et andet kommunikationsmedium med Anne end
>  netop tastaturet, så ville du opleve, at hun sagtens kan formulere sig.

Ja tak. Jeg har oplevet hende 'live' til en del bestyrelsesmøder. Hun
kan snakke udenom hvadsomhelst. Hun er en god allieret, når der skal
tales dunder på embedsmænd og ministerier, men desværre også god når hun
behændigt undlader at svare på konkrete spørgsmål stillet af andre
bestyrelsesmedlemmer, ved at sige en hel masse andet i stedet for. Jeg
mene det er holdningen det er galt med, ikke formuleringsevnen. Finder
man det hensigtsmæssigt at bruge disse evner mod de andre
bestyrelsesmedlemmer og således blokere for kommunikationen, så arbejder
man ikke for foreningen, men imod foreningen.

>  Specielt finder jeg det usmageligt, når folk, der har valgt ikke at ville
>  være i bestyrelsen (enten ved ikke at stille op eller ved selv at gå)
>  prøver at diktere bestyrelsens dispositioner enten med trusler eller med
>  chikane. Jeg ved ikke hvordan andre har det, men på mig virker de som
>  manipulerende og som magtbegærlige - uden at de dog selv vil påtage sig
>  noget ansvar.

Jeg antager at "enten ved ikke at stille op" er personligt møntet på
mig. Jeg undlod ganske rigtigt at stille op. Dels fordi jeg synes 4 år
er alt rigeligt i sådan en bestyrelse. Dels fordi jeg ikke gad mere. Det
har taget utrolig meget tid. Om 3 år er de bittesmå børn jeg kendte
blevet 10 og 11 år, og lidt efter er de teenagere. Jeg skal lige bruge mit
liv selv et par år, ok?

Det at jeg vælger at mene at jeg har udtjent min værnepligt for denne
gang, er imidlertid ikke det samme som at jeg har fraskrevet mig retten
til at sige min mening, endsige mene noget. Jeg beklager meget hvis du
har opfattet det sådan.

Jeg vil benytte denne anledning til at  foreslå at du selv stiller op
til SSLUGs bestyrelse og således påtager dig et ansvar, idét jeg kan
forstå at du ikke bryder dig om manipulerende og magtbegærlige folk, der
ikke selv vil påtage sig et ansvar.

>  Respekter den siddende bestyrelse eller vælg en ny. At sende pile i ryggen
>  på bestyrelsen mener jeg simpelthen ikke er en rimelig opførsel.

Hvis den siddende "bestyrelse" får pile i ryggen er det fordi den
konsekvent vender ryggen til.

Kan vi så godt snart få lov til at vælge en ny?

/hanne
--
Han har jo ikke noget på! råbte til sidst hele folket. Og det krøb i
kejseren, thi han syntes, de havde ret, men han tænkte som så: nu må jeg