Re: [FORENING] Respekt for vedtægter og bestyrelse

On Fri, Mar 21, 2003 at 11:29:26 +0100, Erik Lange wrote:

> Vrøvl.
>
> De chikanerede forsøgte at stable et nyvalg på benene - dette blev
> forpurret af den nuværende bestyrelse, der istedet for frivilligt at
> stille deres mandater til rådighed, valgte at ta' medlemmerne som
> gidsler i en kamp om vedtægter.

Nu simplificerer du det alt for meget.
Det var en dårlig måde som indkaldelse var skruet sammen på,
med en slags "mistillidsdagsorden" og måske nyvalg ved samme møde,
og det var bla. andre medlemmer der påpegede dette, ikke bestyrelsen.
I det hele taget bar indkaldelsen præg af hastværk fra dele af den
afgående? bestyrelses side.

> På mig virker det magtbegærligt, at man ikke giver medlemmerne
> mulighed for at bekræfte det mandat, som man åbenbart mener
> medlemmerne stadig har tillid til.

Det skulle da være unødvendigt at hvert enkelt i bestyrelsen skulle
stille sit mandat til  rådighed inden bestyrelsens mandatperiode
overhovedet er startet. Og jeg kan ikke se hvad det har
at gøre med "magtbegærlig".
Det er da at respektere vedtægterne at man ikke forlader sit mandat
som man lige er blevet valgt til.

Og ellers må de utilfredse indkalde på passende hvis til møder
(generalforsamlinger) med mistillidsdagsorden og med beslutning om
indkaldelse til nyvalg (separate møder!)
Dvs. nogen må nødvendigvis stille "misttillid" til bestyrelsen
så der kan komme nyvalg.
(det kræver kun 1 fra bestyrelse eller 8 medlemmer! og så
er beslutningen op til generalforsamlingen)

Og hvis vi medlemmer ikke syntes at bestyrelsen informerer nok,
så kan vi jo vedtage på medlemsmøde at bestyrelsen skal afholde
*fysiske* bestyrelsesmøder med dagsorden og efterfølgende
beslutningsreferat som offentliggøres evt. med mindretalsudtalelser.
Jeg kan sagtens se problemet med ustruktureret email-korrespondance
som ikke er egnet til møde/beslutningsreferat.
Her vil burde det hjælpe at samle sagerne sammen til egentlige
bestyrelsesmøder hvorefter de besluttede sager kan refereres
til foreningen i beslutningsreferatet (protokol).

mvh Frank Damgaard  |