Re: [FORENING] sponsorat til maskine

Peter Makholm skrev:
Steen Jensen <sslug@sslug> writes:

Da SSLUG er en almen forening (formentlig), vil de fleste gaver til
foreningen være skattefri og fradragsberettigede. Efter min bedste

Det er korrekt at gaver til almennyttige og almenvelgørende foreninger
er fradragsberettiget hvis de overstiger 500 kr. Men det er en status
man skal søge om.

Ja, det er sådan, at en forening kan ansøge om, at almindelige menneskers gaver kan gøres fradragsberettigede på selvangivelsen.

Umidelbart tror jeg ikke at SSLUG vil opfylde kravene og listen over godkendte i 2002 ser ikke ud til at have foreninger som jeg normalt ville sammenligne os med. (CIR nr 98 af 04/10/2002)

(Langt de fleste foreninger er religiøse foreninger, måske passer vi
alligevel ind)

Eller på anden måde almenvelgørende. F.eks. mange børnehjælpsforeninger. Men det er noget helt andet, der her er tale om. Her der det ikke private personer, der giver et beløb, der kan fratrækkes på selvangivelsen men en virksomhed, der giver.

Pludselig kommer jeg i tanker om, at SSLUG jo er en svensk forening, hvilket en anden allerede har bemærket, så det er de svenske skatteregler, der skal undersøges.
Forsøger med en kontakt til en af mine tidligere kolleger med svenske forbindelser.

Med venlig hilsen

Steen