Re: [FORENING] sponsorat til maskine

On Tue, 03 Jun 2003 11:55:01 +0200
Peter Makholm <sslug@sslug> wrote:

> Ja, men vi opfylder ikke nødvendigvis kravene til at gaver er
> fradragsberettiget i begge lande. Og da vi juridisk set er en svensk
> forening kan det godt have betydning i forhold til hvad det danske
> skattevæsen vil gå med til.

Du skal belægge dine ord med, varsomhed. Selv om der er mange der gentager
det igen og igen så er jeg ikke begejstret for udtrykket "vi er juridisk set en svensk forening".
Det er nemlig et begreb der næppe egentlig dækning for, og det er under alle omstændigheder noget
uklart hvad det indebærer.

Jeg forerækker klart formuleringen at vi er en forening med hjemsted i Sverige.

Hverken svensk eller dansk lovgivning har formkrav til en forening. Formkravene i begge lande
kommer først i det øjeblik at foreningen begynder at handle  som juridisk instans. Og det vil
sandsynligvis være lovgivningen i det lande hvor handlingen foregår der vil fortolke vores status.

I øvrigt vil jeg give dig ret. Der godt være helt specielle mellemnationale forhold der gør sig gældende. Noget
andet er så om en dansk ligningsmyndighed over hovedet er i standt til at gennemskue sådanne eventuelle
regler. Der kan jeg godt have min tvivl.

--
Poul-Erik Andreasen