Re: [FORENING] sponsorat til maskine

On 01 Jun 2003 22:34:01 +0200
Peter Toft <sslug@sslug> wrote:

> Der kommer nok meget snart et ønske om en helt ny tyge-maskine.
> Hvem har styr på sådanne sponsorater og skattefar?
>
> Hvor dyr maskine kan SSLUG tillade sig at modtage og undgå
> skatteproblemer? Hvem kender love og forordninger på dette
> område?

Jeg har nu pløjet meg igennem både svensk og dansk skattelov.
Og fundet en masse interessandte svar

I følge dansk skattelov er vi fuldt skattepligtige subjekter, i øvrigt
uafhængig af om vi kalder os en svensk forening. Det der er afgørende
er  hvor "Ledelsen" er  lokaliseret.  Det kan sgu godt give ligningsmyndigheder
hovepine.

Imidlertid er det helt problemfrit da vi kun er skattepligtige hvad angår erhversmæssige
indkomster, gaver regnes ikke som erhversmæssig indkomst størrelsen er ligegyldig.

Svensk skattelov siger stort set det samme det samme, selv om de formulerer omvendt
gaver og medlemskontigenter er fritaget.

Til gændgæld er der så hvidt jeg kan se lidt skarppere krav til selvangivelse i Sverige.

Men derudover er der jo også det der hedder dobbeltbeskatningsaftaler mellem danmark og sverige.
Det har jeg dog ikke studeret nærmere. Men det vil formentlig indebære at hvis en skattemyndigheds
regler kræver juristitionen så vil den anden sige OK så holder vi os væk.

Det kan få den betydning at hvis vi erklærer eller erkender eller hvad vi nu skal kalde det at
vores Ledelse hovedsageligt ligger i København så slipper vi for at lave slevangivelse. Det er  vi efter
Danske regler nemlig først pligtige til når hvis vi påbegynder erhversmæssig virksomhed.

Så bare find en sponsor det skulle være problemtfrit.

Hvad angår sponsorens fradragsret, så har jeg ikke undersøgt  det nærmere.

--
Poul-Erik Andreasen