Re: [FORENING] sponsorat til maskine

On Tue, 03 Jun 2003 22:05:24 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

> Jeg startede med at arbejde for Revisorinteressentskabet K G Jensen,
> statsutoriserede revisorer, Coopers & Lybrand 8. april 1968 her i
> København. Firmaet hedder i dag PricewaterhouseCoopers og er verdens
> største revisionsfirma. Jeg lærte ganske meget allerede den gang, og min
> rådgivning af klienter har gennem årene fået anerkendende nik fra
> adskillige advokater, fordi jeg har sat mig ind i lovgivningen. Også i
> mine efterfølgende job blandt andet i finansverdenen. Det betyder ikke,
> at jeg er alvidende, men at jeg har en ganske god viden om, hvordan
> [...]

Du laver kategorifejl.

Der er ikke noget der der hedder en erhversdrivende foreninger rent skattemæssigt.
Der er foreninger der driver skattepligtige ativiteter, og de bliver beskattede.
Skattevæsenet skelner ikke på en væren de skelner på en gøren. (ok der er nogle sær betemmelser)
Den side jeg henviser den refererer til  foreninger citat:

"Selskaber og foreninger m.v. anses for hjemmehørende her i landet,"

Den refrerer ikke til det du kalder erhversdrivende foreninger den referer til foreninger
det er det der står med bogstaver. Alt andet din egen tolkning.

I samme splitsekundt SSLUG begynder at lave noget der kan karakteriseres
som virksomhed, så er det lovgivningen som den side refrerer til der vil være gældende
og så vil det fuldstændig ligegyldigt om vi nok så meget erklærer os som svensk.

I øvrigt synes jeg du skulle overveje følgende:

Du siger at dette kun gælder erhversdrivende foreninger.

Men går hele den her øvelse netop ikke ud på at undersøge
om sponsor-inkomster vil forsage at SSLUG-bliver betragtet
som netop erhversdrivende og derfor skattepligtig.

Så finder jeg en side på told og skat der blandt en masse andet også omhandler
hvad der betragtes som erhverdrivende virksomhed. Heunder også om vores
specielle mellemnationale karakter spiller en rolle

Så kommr du og fortæller det er irelevat da SSLUG ikke er en erhverdrivende
virksom hed.

Hvor i alverden har du dine referecerepunkter

--
Poul-Erik Andreasen