Re: [FORENING] sponsorat til maskine

Steen Jensen <sslug@sslug> writes:

> Danmark. Men SSLUG hører til i kategorien "almenvelgørende"
> foreninger, fordi den ikke driver erhvervsvirksomheder men er stiftet
> for at udbrede, uddanne, støtte og oplyse befolkningen. Lad mig lige
> nævne at Dansk Dataforening (nu Dansk IT) i mange år blev regnet som
> almenvelgørende og altså ikke skattepligtig.

Hverken SSLUG eller Dansk Dataforening/Dansk IT optræder på Told og
Skattestyrelsens liste over foreninger godkendt som værende
almenvelgørende i skatteåret 2003.

Dette fremgår af cirkulæret CIR nr 98 af 04/10/2002
(aka. TSS-cirkulære 2002-28) der kan findes via www.retsinfo.dk

Dette har ikke noget med sslugs skattepligtighed men vedkommer
ligningslovens §8A og §12 stk. 3. Hvis du kan komme med en autoritativ
kilde der siger andet må du meget gerne gøre dette.

Almenvelgørende har heller ikke noget med at udbrede, uddanne og
oplyse befolkningen. Det falder ind under Folkeoplysningsloven der
bruger det løsere begreb 'almennyttig'.

SSLUG falder heller ikke ind under folkeoplysningsloven dels fordi vi
ikke er hjemhørende i en kommune som Folkeoplysningsloven dækker og
dels fordi vi ikke har betalende medlemmer. (ref Folkeoplysningslovens
§4 Stk. 2 og 3)

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 sslug@sslug |     IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying