Re: [FORENING] Ny news-liste - hvad skal der til

On Thu, 09 Oct 2003 16:45:14 +0200
"E. Sjørlund" <sslug@sslug> wrote:

[SNIP]
> Mange små lister er ikke noget problem. Vil man finde noget søges der
> gennem alle lister.
>
> Det er en fordel, at man ikke skal læse uden om tråde med uvedkommende
> ting - læs tråde om fremmede sprog.

Helt uenig. I så fald burde vi have en liste for teknik.postfix,
teknik.sendmail etc. det bliver til maaange lister - hvis man vil undgå
"uvedkommende" ting på en liste.

> Dit synspunkt er - som jeg læser det - at der er gennerelle
> programmeringsemner, som man kan have glæde af at læse om i
> forbindelse med alle sprog. Det er jeg ikke uening med dig i, men jeg
> tror bare ikke at det opvejer fordelene ved en opdeling efter sprog.

Uenig.

> Det har også været fremme, at svagt trafikerede lister ikke er et
> gode. Jeg ser ikke det store problem ved at en liste ikke bruges så
> meget - måske fordi jeg læser fra news-serveren og derfor ikke går ind
> i sslug-xx hvis der ikke er kommet noget nyt og ulæst.

Lige nu er der 33 lister på news serveren. Da 33 lister alene er
temmelig meget, og derfor svært at overskue - allesammen kan knapt være
på skærmen samtidig hos mig - og skal der være flere vil det slet ikke
kunne. Min opfattelse af hvad der sker med flere/for mange lister, er at
folk fravælger nogle af dem og dermed ser de ikke spørgsmål som de måske
vil kunne svare på/lære af (dette har, vistnok Peter, også snakket om)
og dermed går vi efter min mening glip af en hel del vidensdeling ved at
udvande emnerne på så mange lister.

Indenfor et emne som programmering, er det min påstand at der er mange
flere generelle situationer som alle, uanset sprog, kan bidrage til/få
gavn af, i forhold til f.ex. sslug.teknik der spænder meget bredere.

> De der læser som mail, kan lettere sortere deres indlæg selv, hvis de
> kommer fra forskellige lister.

øhh, den forstår jeg ikke helt. Hvis du mener at man har fordelen ved
procmail osv. til sortering af Email er det da rigtigt men det er min
opfattelse at kun få gør det, og den fordel har de uanset fordelingen af
lister.

> Og så også lidt, at det i min opfattelse er bestyrelsens opgave at
> administrere, ikke cencurere. Hvis et emne falder indefor sslugs
> naturlige område (det bør bestyrelsen vogte over) bør den oprettes -
> bare fordi der er nogle der ønsker det.

At begrænse antallet af lister (men ikke indlæg på disse) er bestemt
ikke at censurere. Hvis vi udelod emner, ved at håndhæve at dette eller
hint emne ikke hører til på nogen af vores lister, så ville det være
censur, men det er der jo ikke tale om her.

Bare fordi der kommer noget nyt, bør der ikke straks oprettes en liste
vedr. dette. Var det tilfældet, var der ingen grund til at have
sslug.teknik, men (som nævnt mange gange :) snarere sslug.redhat,
sslug.postfix, sslug.sendmail etc. etc.

--
Regards,
Klavs Klavsen, GSEC, sslug@sslug, http://www.EnableIT.dk

See our new managed CMS Hosting Service at http://www.VirkPaaNettet.dk

"Open Source Software - Sometimes you get more than you paid for."