SSLUG og patenter

Poul-Erik Hansen wrote:
> Dette skyldes at løbet med hensyn til patenter mere eller mindre er kørt.

Jeg ville sige at patentlobbyen har ført løbet hidtil, men har nu haft
en uheldig (hæ hæ!) katastrofe med afstemningen i EU parlamenet, og at
propatent og antipatent (eller antiinnovation og proinnovation) siderne
nu ligger side ved side, hvorfor overraskende nok syntes at være en
reel mulighed for at vinde for første gang i lang tid.

Jeg mener derfor at PTOs karakterisering er præ-EU parlament afstemningen.
(tænk prækambrisk ;*)

> Peter Toft foreslog at foreningen ændre fokus fra patenter til
> åben standarder.

Dette spørgsmål er totalt urelateret til ovenstående. De følgende
er statement af fakta som jeg ser dem, og skal ikke tolkes som et
værdiladet udsagn eller som en kritik omkring SSLUGs patent lobby
arbejde.

SSLUG er en brugergruppe bestående af en masse mennesker, og skaber
som sådan kontekst for at folk finder sammen om fælles interesser,
og de synergi effekter der kan resultere her af, effekter der er
velkendt fra Open Source. SSLUG defineres af summen af medlemmerne,
og ikke bestyrelsen eller individer (tænk bottom-up og ikke top-down
kontrol).

PTOs udsagn finder jeg interessant, ikke fordi det omhandler patenter
problematikken, men fordi det lyder som en top-down synsvinkel på SSLUG.

Spørgsmål 1 bør være:

Har SSLUG som gruppe (ikke enkeltpersoner) noget fokus på patenter?

Jeg mener svaret er nej.

SSLUG er gået subkritisk mht. softwarepatenter, med det mener jeg at
det kræver en vis størrelse på en kerne gruppe af personer med interesser
og kompetancer på et område, før synergi effekten betyder at der opstår
en gruppe, der kan fælles drive et projekt, præcist ligesom udviklingen
af et OSS projekt.

Erik Josefsson er uhyre aktiv (en hær bestående af en person!), men kigger
man på sslug.itpolitik eller sslug.pr er der ikke nogle gruppe aktiviteter
på patentområdet, det bærer mere præg af enkeltpersoner, der driver hele
arbejdet. Jeg har f.eks. svært ved at finde tegn på at SSLUG (som gruppe)
bakker op om Eriks arbejde i parlamentet.

Defakto er SSLUGs patentarbejde er blevet outsourced Erik Josefsson
(og FFII/Eurolinux) og IT-pol, og måske www.softwarepatenter.dk,
selvom sitet ikke forsøger at præsentere nogle OSS argumenter imod
patenter. IT-Pol fordi her findes der en gruppe med en kritisk størrelse.
Det er måske relevant at drage en analog til Infosoc sagen og oprettelsen
af DigitalForbruger.dk.

Derfor mener jeg at det virkelige spørgsmål ikke er om SSLUG skal
ændre fokus fra patenter til åbne standarder men derimod

Spørgsmål 2:

Har SSLUG som gruppe (ikke enkeltpersoner) et fokus på åbne standarder?

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk