Re: [FORENING] Gmane - sslug og Google.

I sslug.forening, skrev Frank Damgaard:

>  Hvorfor kan arkiverne ikke være hos sslug, det er trods alt
>  vores lokale arkiver, ikke USENET arkiver?

Hvorfor kan de ikke være begge steder?

>  Desuden formålet med gmane.org ser ikke ud til at være arkiv
>  for en "forening", fra gmane.org :
>
>   "Free software is mainly developed on mailing lists. Mailing lists have
>   many advantages over other forms of communication, but they have two
>   weaknesses: It's difficult to follow discussions in a sensible way,
>   and mailing list archives (when they exist) have a tendency to disappear
>   over time."

Men de problemer som Gmane løser er da også reelle problemer for SSLUG
medlemmer.

Og tæller man sammen i listen over grupper på gmane:
$ grep linux list | grep -c user-groups
74

Ikke dermed sagt at vi skal følge trop fordi andre gør det:
$ grep flug list
gmane.org.user-groups.flug.tech 0000000771 0000000001 m
gmane.org.user-groups.flug.general 0000000438 0000000001 m

http://news.gmane.org/gmane.org.user-groups.flug.tech/cutoff=771

Hvilket også ville løse ønsket om et webinterface til listerne.

>  1) Så vidt jeg kan se er SSLUG's lister stort set ikke programudvikling,
>  og jeg kan se formålet med gmane.org, da mange maillister (arkiver) til
>  diverse softwareprojekter har det med at forsvinde eller være
>  arkivinterface er opsat meget dårligt så det i praksis er svært at anvende.

SSLUG's arkiv er et "aktiv" for foreningen.. jo nemmere tilgængeligt det
er jo mere er det værd for os alle.

>  2) Mailarkivet på sslug er både dato og thread arkiveret og det bør
>  være rimelig let at følge med i gamle threads.

Og er faktisk i øjeblikket, tilfældigvis, ret godt indexeret af Google.
Men det har ofte været et stort problem.

>  3) Så længe det er relativ nyt, så er news grænsefladen nok det bedste
>  man får, fremfor med webinterface.

Det er min antagelse at en stor del af SSLUG's medlemsskare læser
grupper på news.gmane.org i forvejen. (Jeg gør det selv) Jeg er ikke
interesseret i webinterfacet, men jeg er ikke i tvivl om at der er mange
der er.

>  4) SSLUG's arkiver forsvinder næppe før vi nedlægger SSLUG.

Men de forsvinder jo heller ikke af at gøre dem tilgængeligt andetsteds?

>  Jeg syntes ikke vi skal gøre dette, jeg kan faktisk ikke se formålet
>  og jeg syntes ikke det opfylder gmane.org's egen formål/ide.

Tillad mig at være så fræk at spørge: Hvad mister du ved at gøre det?,
Bare et worst-case scenarie?

>  SSLUG's mailinglister er ikke på usenet newsgroups, da det
>  er private mailinglister. Du finder heller ikke sslug.* på
>  Telia's eller TDC's newsserver. (eller sunsite)

Ok, jeg vidste ikke at det var "kravene" fra Google.

--
./Jesper Krogh, sslug@sslug
Jabber ID: sslug@sslug