Re: [FORENING] E-afstemning til generalforsamlingen?

On Tue, Oct 26, 2004 at 14:48:03 +0000, Jesper Krogh wrote:
> Der har de sidste "efterhånden mange" generalforsamlinger været snak om
> at kunne lave e-afstemning, tror måske egentligt også der blev nedsat en
> gruppe der skulle kigge på det, men er ikke helt sikker.
>
> Det eneste jeg lige kan finde i arkivet er denne fra Frank i 2001:
> http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2001_11/msg00058.html
>
> Fælles for de fleste andre gange det har været vendt, er at det har
> været alt for tæt på mødet til at der kunne nåes noget.

Man skal starte mindst  et år før, så der er tid til at lave
et fungerende system. Derefter skal vedtægter laves om og dette
vedtages på 2 medlemsmøder/årsmøde.

Men altså først skal der være et fungerende system som på overbevisende
måde viser at det kan fungere. Der er også administrative opgaver der
behandles og  løses, ikke blot lidt "programmering".
Det er f.eks. nemlig spørgsmål som hvordan skal medlemmer entydig valideres
(så de ikke blot med 117 emailadresse tilmeldes).
I andre foreninger har man et adresseregister og så sender man valgkort
til postadressen.  Og da medlemmer skal betale kontingent, så vil de
normalt ikke lade sig dobbelt/trippel/.. registere på flere adresser.
(og hvis de gør så har man sandsynligvis flere skriftlige tilmelding
 med evt. falsk underskrift)
TDC's Digital signatur kunne være en løsning, men det kan muligvis
kun bruges med den officielle emailadresse der er tilnyttet
signaturen.

Så opsummeret skal en valgløsning skal ikke bare kunne stille med
et "program" men også en måde at løse de andre problemer, samt lægge
op til de nødvendige øndringer af vedtægterne.

> Skal det være denne gang?

det kan da bestemt ikke nås.

> En (sikkert ikke) 100% gennemtænkt løsning kunne være:

> * Når bestyrelsen/valggruppen signerer nøgler skal der noteres
>   CPR-nummer på personen og bestyrelsen/valggruppen skal ajourføre en
>   liste af CPR-numre/emailadresser/nøgle-id'er for at sikre at der ikke
>   forekommer dobbeltstemmer gennem e-systemet.

kan det lade sig gøre (dvs. må/kan vi bruge CPR nummer?)
Det skal heller ikke være alt for bøvlet at administrere både
for forening/bestyrelse og medlemmet.

> Dette stiller yderligere krav til e-stemmer:
> * Man skal kunne håndtere GnuPG/PGP
> * Man skal udover at oplyse emailadresse til sslug kunne vise billedid
>   og få registreret sit CPR-nummer.

> * Man skal være online under stemmeafgivelsen.

Hvad med dem der kun har modem, skal de så være online hele tiden ?
ikke så smart. Det må da være nok at checke mail en gang i mellem.

Og der skal være nogen til at tage løbende referat og opdatere en
hjemmeside, fordi hvis der dukker emner op på årsmøde
som opstilling af revisor mv. (der ikke kræver 1 uges opstillingfrist)
så kan man jo ikke stemme om det før det sker?

Og hvad hvis teknik svigter, så udstyr på mødet ikke har internetadgang?
Det må ikke være sådan at det skal være et krav med streaming og
internetadgang fra møderne, i så fald kan det blive en stopklods
for ovehovedet at holde mødet, og så går det rigtig galt.
Ved de hidtidige årsmøder har der slet ikke været internetadgang.
At der så yderlige skal skaffes lokaler med internetadgang ville
vanskelliggøre afholdelse af mødet .
Som det er nu kræver det blot at vi mødes en sted, eventuelt
udendørs i en park hvis vi ikke kan skaffe lokaler.

Så måske vi må nøjes med  at tilbyde elektronisk afstemning
om givne sager som f.eks. bestyresesvalg og have en separat aftemningsfrist
til afstemning, hvorefter valgudvalg/stemmeoptæller kontroller
afstemingen.  Fristen kan evt. være samme dag som årsmødet, eller
eventuelt før.

Som ovenstående viser, så er der mange emener der kræver overvejelse
og hvordan man håndterer dem. Eventuelt skal vedtægter tilbyde
online/e-mail afstemning, og samtidig tage højde for tekniske
og praktiske problemer med at overholde valget.
Eventuelt skal vedtægter gøre det muligt at afholde almindelig (gammeldags)
valg hvis det tekniske opsætning på mødet ikke er muligt?

NB.
Det er ikke fordi jeg er imod elektronisk afstemning, men
der er mange praktiske ting vi skal have taget højde for
vi sætter det i gang, og det er for de fleste lidt "kedelige" emner
man skal bruge tid på at finde ud af. Det er meget
sjovere at skrive noget php eller perl der løser det tekniske....

Det kan vel ikke være anderledes når vi vil  være de "første" , og
ikke kan se på andre foreningers vedtægter og erfaring.

--
mvh Frank Damgaard  |