Re: [FORENING] E-afstemning til generalforsamlingen?

I sslug.forening, skrev Frank Damgaard:

>  Man skal starte mindst  et år før, så der er tid til at lave
>  et fungerende system. Derefter skal vedtægter laves om og dette
>  vedtages på 2 medlemsmøder/årsmøde.

Hvorfor "mindst et år før"?

> [...]
>  Det er f.eks. nemlig spørgsmål som hvordan skal medlemmer entydig valideres
>  (så de ikke blot med 117 emailadresse tilmeldes).
>  I andre foreninger har man et adresseregister og så sender man valgkort
>  til postadressen.  Og da medlemmer skal betale kontingent, så vil de
>  normalt ikke lade sig dobbelt/trippel/.. registere på flere adresser.
>  (og hvis de gør så har man sandsynligvis flere skriftlige tilmelding
>   med evt. falsk underskrift)
>  TDC's Digital signatur kunne være en løsning, men det kan muligvis
>  kun bruges med den officielle emailadresse der er tilnyttet

Læste du forslaget? Jeg mener da det tager højde for dobbeltidentiteter.
Ja, det kan være tvivlsomt at vi må bruge CPR-nummeret, men jeg vil også
mene at det må være nok at lagre:
fødselsdato,navn,email,fingerprint
for hvert medlem der ønsker at stemme. Så kan man godtnok stemme 1 gang
for hver gang man ændrer navn, men så ville det nok være nemmere at give
naboen 500,- for at gå op og stemme det man gerne vil.

>  Så opsummeret skal en valgløsning skal ikke bare kunne stille med
>  et "program" men også en måde at løse de andre problemer, samt lægge
>  op til de nødvendige øndringer af vedtægterne.

I forslaget indgår en tekstfil lagret i et par kopier som dem der får
æren af at signere nøgler begge har adgang til. I denne opbevares
ovenstående "4-information" for hvert medlem der ønsker at e-stemme. Det
resternde software der skal benyttes kan thunderbird/enigmail klare.

>  det kan da bestemt ikke nås.

Vi kan da godt nå til et ændringsforslag på .. ja, nu ved jeg jo ikke
hvad bestyrelsen snakker om, men nogle uger er der da...

>  kan det lade sig gøre (dvs. må/kan vi bruge CPR nummer?)
>  Det skal heller ikke være alt for bøvlet at administrere både
>  for forening/bestyrelse og medlemmet.

Det er vist datatilsynet, ellers vil jeg nok også mene at fødselsdagen
må være nok.  mht. bøvlet, så er det en tekstfil der skal
være delt mellem dem der signerer nøgler. Hvordan de ønsker at dele en
fil, skal nok ikke skrives ind i vedtægterne.

>  Hvad med dem der kun har modem, skal de så være online hele tiden ?
>  ikke så smart. Det må da være nok at checke mail en gang i mellem.

Jeg vil mene at man gerne må sætte krav for at kunne e-stemme, da det i
høj grad vil være et alternativ til det vi har i øjeblikket og hvis man
ikke kan leve op til kravene, så kan man altid deltage fysisk.

>  Og der skal være nogen til at tage løbende referat og opdatere en
>  hjemmeside, fordi hvis der dukker emner op på årsmøde
>  som opstilling af revisor mv. (der ikke kræver 1 uges opstillingfrist)
>  så kan man jo ikke stemme om det før det sker?

Man kan nøjes med at tillade e-afstemning om programsatte punkter.

>  Og hvad hvis teknik svigter, så udstyr på mødet ikke har internetadgang?

Vi kan i første omgang tillade brevstemmer på denne måde, så vil der
ikke være et krav om internet adgang til generalforsamlingen.

>  Det må ikke være sådan at det skal være et krav med streaming og
>  internetadgang fra møderne, i så fald kan det blive en stopklods
>  for ovehovedet at holde mødet, og så går det rigtig galt.
>  Ved de hidtidige årsmøder har der slet ikke været internetadgang.
>  At der så yderlige skal skaffes lokaler med internetadgang ville
>  vanskelliggøre afholdelse af mødet .

mht. streaming, der blev jeg også mest philosofisk og tænkte på
fremtiden. Jeg har dog svært ved at forstå hvorfor internet adgang
skulle være et problem når vi ikke har problemer med at stole på at vi
har internetadgang til almindelige møder.

>  Som det er nu kræver det blot at vi mødes en sted, eventuelt
>  udendørs i en park hvis vi ikke kan skaffe lokaler.

Ok, ingen parker :-)

>  Så måske vi må nøjes med  at tilbyde elektronisk afstemning
>  om givne sager som f.eks. bestyresesvalg og have en separat aftemningsfrist
>  til afstemning, hvorefter valgudvalg/stemmeoptæller kontroller
>  afstemingen.  Fristen kan evt. være samme dag som årsmødet, eller
>  eventuelt før.

Ja, det ville klart være halvvejs i mål.

>  Som ovenstående viser, så er der mange emener der kræver overvejelse
>  og hvordan man håndterer dem. Eventuelt skal vedtægter tilbyde
>  online/e-mail afstemning, og samtidig tage højde for tekniske
>  og praktiske problemer med at overholde valget.
>  Eventuelt skal vedtægter gøre det muligt at afholde almindelig (gammeldags)
>  valg hvis det tekniske opsætning på mødet ikke er muligt?

Hvis vi starter med brevstemmer, så behøves denne undtagelse ikke.

>  Det kan vel ikke være anderledes når vi vil  være de "første" , og
>  ikke kan se på andre foreningers vedtægter og erfaring.

Jeg vil da nærmere kalde det spændende.

--
./Jesper Krogh, sslug@sslug
Jabber ID: sslug@sslug