Re: [FORENING] E-afstemning til generalforsamlingen? (v2)

I sslug.forening, skrev Frank Damgaard:

>  Det står ret præcisti vedtægter at afsteming sker ved fysisk fremmøde,
>  evt. + 1 fuldmagt per fremmødt.

Mit svenske er ikke så godt som det kunne være, men jeg kan ikke finde
stedet, hvor det præcist står at man skal være fysisk fremmødt, jeg kan
finde 4.2, hvor vi kan tolke det i den retning. Det var måske en ide at
få det præciseret ved samme lejlighed.

Der burde måske stå i §4.1
Man deltager i medlemsmødet ved fysisk fremmøde.

Så giver §4.2 ikke anledning til nogen misfortolkninger.

Er "ombud" == brevstemme eller == fuldmagt?

>  Så brevstemmer er ikke muligt, og der skal laves de nødvendige
>  ændringer af vedtægter så brevstemmer er muligt,
>  ...og tilstrækkelig præcis til at det ikke tolkes så at det også
>  gælder snail-mail brevstemmer :)

Forslag kommer her:

Tilføj i §4.2

Ved afstemning via e-post skal stemmesedlen kryptografisk PGP signeres
af en signeringsperson.

Tilføj i §5.1

Udover ovenstående vælges:
 * En eller flere signeringspersoner, disse har ikke indblik i
   bestyrelsesarbejdet og kan godt overlappe med andre
   bestyrelsesposter.

Tilføj §5.3 (indskudt)

Signeringspersoner
 Det er signeringspersonerne opgave at signere PGP nøgler for de
 medlemmer der ønsker at stemme via e-post. Signering af nøgle sker
 ved aflevering af en seddel med udskrift af PGP-nøgle, hvori der
 indgår: PGP-fingeraftryk,navn,email og id-kort hvorpå fødselsdato fremgår.
 Det er signeringspersonernes opgave at vedligeholde en liste over
 medlemmer det ønsker at e-stemme ved at føre en liste over:
 PGP-fingeraftryk,navn,email,fødselsdato og via denne liste sikre at
 folk ikke har dobbeltidentiteter via e-post. Medlemmet får tilsendt den
 signerede nøgle som kvittering.
 Nøgler signeret af tidligere valgte signeringspersoner erklæres ikke
 ugyldige med mindre der kan rejses tvivl om personens habillitet.

Tilføj i §7.2:
 E-poststemmer godtages kun til punkter der er ført på dagsordnen.
 E-poststemmer skal modtages senest 24 timer inden generalforsamlingen på
 en e-postadresse som bestyrelsen har fastsat i indkaldelsen.
 Det er signeringspersonernes opgave at overlevere antallet af
 e-poststemmer til optællerne. E-poststemmer er kun gyldige, hvis de er
 signeret af en PGP-krypteringsnøgle der er signeret af en
 signeringsperson. Der benyttes PGP/MIME[1] til forsendelse af
 e-poststemmerne, benyttes dette ikke erklæres stemmen for ugyldig.
 I tilfælde af tvivl eller tekniske problemer erklæres stemmen ugyldig.

[1] Understøttet i det fleste epostprogrammer idag. For ikke at skabe
forvirring, så er det nok nødvendigt at fortælle hvad der godtages.

Det skal selvfølgeligt oversættes til Svensk for at kunne gå ind i
vedtægterne, men det er der klart personer der er bedre til end jeg.

--
./Jesper Krogh, sslug@sslug
Jabber ID: sslug@sslug