Re: [FORENING] Re: [ANNOUNCE] SSLUG i fremtiden? Deltag på sslug-forening.

Den 12. dec 2004, kl. 1:34, skrev Gitte Wange:

Jon Bendtsen wrote:
Den 10. dec 2004, kl. 23:08, skrev Gitte Wange:
Jon Bendtsen wrote:

[klip]

Kære Jon,

Jeg er generelt helt åben for forslag der gør livet lettere for folk og giver rigtig god mening. Hele denne her Dk-LUG diskussion har glødet i nogle år efterhånden og den synes aldrig rigtig at rykke sig ud af stedet andet end dit evindelige argument om at SSLUG er en forening for danskere.
Hvilket sprog er det som bliver talt på 99% af alle indlæg på sslugs lister og grupper?
Hvem er alle de aktive?

Er det ikke komplet underordnet hvem det er når vi nu *har* en forening der er for både svenskere og danskere?

Nej, det synes jeg ikke. For mig er det vigtigt at foreningen er hjemmehørende i det land
hvor langt de fleste medlemmer kommer, og at foreningen hører til der hvor man taler
sproget. Jeg vil dog ikke smide svenskerne ud. Yderligere så tror jeg at SSLUG måske
er med til at holde status quo i Malmø området, fordi der er jo allerede en forening, SSLUG,
så hvorfor skulle nogen starte en anden forening. Jeg har overvejet hvad der ville ske hvis
man tvang svenskerne til at lave deres egen forening. Jeg tror ikke at det vil dø ud, ivertfald
ikke på længere sigt. Jeg tror at de ville få startet noget der ovre, jeg mener, hvornår har der
sidst været et møde?

Hvis du gerne vil ha lavet f.eks. en ren dansk LUG så sig da at det er det du gerne vil med SSLUG i stedet for at vade svenskerne over tæerne?

Det er da egentlig også det jeg har gjort. Jeg ønsker en forening der er hjemmehørende i
danmark, fordi at næsten alle indlæg er på dansk, og næsten alle medlemmer er danske.
Så forekommer det mig forkert at foreningen er hjemmehørende i Sverige. Specielt fordi
vi har ingen aktiviteter i Sverige.

Kan du ikke gøre mig en tjeneste og undersøge om de andre foreninger rent faktisk er interesseret i at SSLUG kommer og leger storebror for dem? Det vil i det mindste give et fingerpeg for om denne her diskussion overhovedet er relevant.
Det er ikke et spørgsmål om at vi skal lege storebror, det er et spørgsmål om at stille
nogle rammer tilrådighed som de kan bruges til at trives.

Okay beklager hvis jeg foregreb begivenhedernes gang. Men jeg mener at denne diskussion bør foregå i og udenfor SSLUG (eftersom den vedrører mere end vores egen lille navle).

Diskuterer vi ikke også nu i SSLUG? De andre LUG medlemmer kunne deltage her, sådan
som Lollands LUG, de andre har måske ikke opdaget det.

Har du hørt fra andre LUGer (andet end Lolland som jeg da personligt er glad for gør opmærksom på de har et problem) at de ønsker en fælles infrastruktur? Det er sådan set bare det jeg gerne vil vide.

Dengang hvor andre og jeg foreslog opensource.dk, så var der repræsentanter for andre
LUG'er end SSLUG med, og de var da bestemt ikke afvisende for ideen. De kunne godt se
fordelene i at arbejde sammen der hvor det var en god ide.
Ud over det, så er det sådan at nogle gange kan man ikke se behovet og mulighederne
ved noget før man rent faktisk har det. Fx. GPL, Creative Commons, WWW, osv.

Man kunne argumentere for at VA Linux der stiller SourceForge til rådighed dermed
også kan overvåge hvad der sker i OS verdenen, og at de fordi mange projekter ligger
der kan bestemme.
Man kunne også argumentere for at VA Linux stiller nogle rammer tilrådighed der gør
at OS udviklere kan koncentrere sig om at producere software, og ikke om administrationen
ved at køre et OS projekt.

Jeg mener ikke det kan sammenlignes.

Jeg er helt enig i at SSLUG kan stille nogle rammer til rådighed hvis behovet er der og vi kan finde en samarbejdsform, men jeg har slet ikke lyst til at presse noget ned over hovedet på de folk der har tingene rullende selv. (Og det er lidt det jeg føler du gerne vil).

Det er en helt forkert følelse, hvordan kan du overhovedet få den?

Jeg har nogle ideer til hvordan SSLUG kunne hjælpe nye LUG's ved at have noget
teknik der letter arbejdet for nye LUG's, lidt ala SourceForge, men jeg skal lige have
tænkt lidt mere over det før jeg formaliserer det og mailer det her.

Det er helt fint men det er ikke det jeg mener du har givet udtryk for før. Der mener du at f.eks. alle LUGer skal samle deres tekniske lister hos SSLUG / DKLUG

Ja, det er korrekt at jeg mener at tekniske lister på dansk kun skal være et sted. Jeg synes
at der er en fordel i at man for hjælp til opensource programmer på dansk kan henvende sig
et sted, og så sidder alle experterne der. Og jeg synes at det vil være en ulempe at hver LUG
skulle have deres egen tekniske liste, fordi den liste næppe har kritisk masse til at andet end
basale spørgsmål kan besvares. Givet, de kan da melde sig ind i SSLUG, fra hele verden, men
det gør jo bare endnu mere SSLUG til defakto DK-LUG.
Så er der de fælles programmer som vi deler med andre, fx. apache, gimp, samba, osv. Jeg
synes at det er forkert at BSD brugere, mac brugere, sågar windows brugere skal melde sig
ind i SSLUG for at få hjælp til apache, det burde samles i en fælles opensource forening.

Jeg tror også at en sådan fælles forening vil stå stærkere over for resten af samfundet, både
politikere, presse og industrien. Jeg synes at det giver mere mening hvis det nu fx. er opensource.dk
der udsender en presse meddelelse at nu er OpenVPN 2.0 kommet, og at den kan bruges på
windows, mac, linux, bsd, ... og giver de og de muligheder. Frem for at SSLUG skal gøre det.

JonB