Re: [FORENING] Re: [ANNOUNCE] SSLUG i fremtiden? Deltag på sslug-forening.

Kurt Frederiksen wrote:
> Det store spørgsmål er for mig mere: Er det SSLUG's opgave at stille
> ressourcer til rådighed for lokale grupper? Eller sagt på en anden
> måde skal SSLUG være paraply organisation for en række små lokale
> grupper/foreninger, som dergennem kan trække på fælles ressourcer
> såsom websidder, nyhedsgrupper, mailingslister o.s.v.?
>
> Hvis svaret er ja, så må det være rimeligt at der er fælles
> retningslinier for hvordan man opnår adgang til de ressourcer og med
> hvilke regelsæt.

Det mener jeg at det er, og har været, tilfældet. Det er korrekt at det
burde nok strømlines lidt, hvad der skal til for at få noget i hus der er
det SSLUG-møde udenfor SSLUG's sædvanelige rækker.

> Hjemmesiden, foredragende i københavn, aktiviteter bestyrelsen har
> sagt god for, andet?

Også det. Hvis jeg skal snakke i aktiver, så mener jeg at de 2 største er:
1) Nyhedsgrupperne/e-postlisterne
2) Møderne.

Hvad der så end er, kommer haltende langt bagefter.

> Med udgangspunkt i den tråd her er det implicit at SSLUG skal være en
> paraplyorganisation i en eller anden afskygning, men jeg er ikke helt
> sikker på at det er hverken rigtigt eller rimeligt.

Det tror jeg heller ikke det er. Jeg mener ikke det er sværere en hvad
SSLUG's formåls paragraf giver udtryk for.

> Jeg mener vi skal fastholde at SSLUG er en forening af fysiske
> personer og ikke en forening af foreninger. Det står, såvidt jeg kan
> se, bestyrelsen frit for at bestemme hvordan foreningen så skal virke
> med udgangspunkt i medlemmerne og det kan så godt være lokale grupper
> af medlemmer.
>
> Faktisk står der intet om hvordan foreningen virker. Der er krav om et
> møde om året (årsmødet) og ikke mere. Foreningen virker gennem
> årsmødet, bestyrelsen og organer nedsat af årsmødet

Der er forretningsordenen, det er det tætteste vi kommer. Så konceptet
lokale-grupper kan sagtens formaliseres uden at skulle lave noget
stort(vedtægterne) om.

> Det er jo bemærkelsværdigt at en organisation der faktisk ikke kan
> handle har opnået 5000 medlemer. ;-)

Kan SSLUG ikke handle?

> I virkeligehden burde spørgsmålet måske ikke være "SSLUG i fremtiden?"
> som "Hvad er SSLUG?". Hvordan skal vi nå en fælles forståelse for hvor
> SSLUG skal hen, hvis vi ikke har en fælles forståelse for hvor SSLUG
> er nu?

Den titel var også til overvejelse. Men var lige negativt nok ladet til at
den blev valgt :-)

At JonB, så valgte at fange denne og køre den "af sporet" med en gammel og
meget død debat, var da heller ikke min gode vilje, men sådan er det jo med
åben debat :-)

> Hvem tegner foreningen SSLUG? For mig er det enkelt medlemmer. De der
> er aktive på listerne og med i aktivteter i den virkelige verden.
> SSLUG er for mig et anakistisk fora med det fælles omdrejningspunkt
> Linux.

Det gør medlemmerne.

> [...]
> jensen føler sig velkommen.
>
> SSLUG eller grupper under SSLUG er de naturlige fora for politikere og
> rapportere at henvende sig om IT-tekniske spørgsmål når de vil have
> modspil til virksomhedernes lobbyister.
>
> Midler:
> CMS til hjemmeside, så lokale grupper/arbejdsgrupper kan få adgang til
> at have undersider, som de selv styrer indholdet på.
>
> En struktur der støtter medlemmerne omkring opstart at lokale
> grupper/arbejdsgrupper om emner eller lokaliteter, såfremt disse
> falder ind under SSLUGS formål.
>
> En accept af aktiviteter fra bestyrelsen.

Jeg kan vel ikke få dig til at starte en ny tråd med ovenstående? Det ville
være kanont.

> En bestyrelse der kan og har vilje til at uddeligere ansvar, så
> foreningen kan have talsmænd (talspersoner) på områder uden at skulle
> spørge 5000 medlemmer hver gang.

Det har vi faktisk allerede:
http://www.sslug.dk/bestyrelsen/representation.shtml

Jesper