Re: [FORENING] Nyt websted til SSLUG?

Preben Bille Brahe <sslug@sslug> writes:

> :-) - Men det er ikke helt den samme diskussion ? Korrekt brug af
> html/xhtml er et skridt mod brugbare sider i "Anybrowser"

Men det er et middel, ikke et mål i sig selv. Det kan endda være et
middel der er i modstrid med målet om at siden skal kunne ses af
*alle*.

> - manglen på brug af C-standarder mv forhindrer vel ikke korrekt
> programfunktion i det færdigt compilede slutbrugerprodukt ?

Spørgsmålet er hvad det leverede slutprodukt er. For mig svare 'det
færdigt compilede slutbrugerprodukt' mere til en bitmap-udgave af hvad
slutbrugerbrowseren viser end til html-koden og manglende brug af
html-standarder hindre ikke korrekt funktion af dette.

På den anden side har jeg forholdsvis ofte sidde med open
source-software der skulle oversættes på en anden unix end den
Linux/x86 som udvikleren havde siddet på. Dér er manglende korrekt
brug af standardfunktioner et problem.

> Mit bedste argument for krav om validering er, at det er den
> hurtigste, nemmeste og mest fejlfrie (reproducerbare) form for
> kvalitetssikring. Og jeg har endnu ikke mødt nogen der kunne
> argumentere imod at kvalitetssikre ?

Kvalitetssikring er ikke en process der holder op. Man bliver nød til
at overveje hvilket forhold mellem brug af resurser og udbytte man
ønsker at opnå.

Validering er heller ikke et særlig hurtigt eller et særlig nemt
værktøj hvis målet er at forbedre kvaliteten. Det er ikke fejlfrit
hvis ens mål er brugbarhed, men det kan godt være at det er
reproducerbart.

--
 Peter Makholm     |        One thing you do is prevent good software from
 sslug@sslug |      being written. Who can afford to do professional