Re: [FORENING] Medlemsflugt

Kurt Frederiksen wrote:

Kan det have noget at gøre med at man fx. som Mandrake bruger melder sig ind i "Mandrake club" og efterhånden som man får andre kontakter i LINUX-verdenen, vælger nogle fra.(fx. sslug)?

Jeg mener du har den halve løsning. Det er min opfattelse at vi ser en
"medlemsflugt" fra begge ender af bruger skalaen.

De nye linux brugere er ikke så nørdede og finder sikkert sslug for
teknisk/nørd orienteret samtidig med at en del af de nuværende
medlemmer ikke finder linux nørded nok mere og enten har fundet eller
er på udkik efter den nye "nørd ting".

Nu er et højt medlemstal vel ikke et mål i sig selv, men det vil da være interesseant at vide, hvorfor de nuværende medlemmer forsvinder. Hvis det er fordi de har fundet noget med en højere "nørdværdi"; ja så er der ingen grund til at spilde ressourcer på at lokke dem. Værre er det straks, hvis de nye medlemmer ikke har kunnet finde fodfæste i SSLUG og/eller GNU-systemet. Denne gruppe bør der fokuseres mere på.

Jeg ser det i hvertfald som et spørgsmål om "kunde segmenter". Linux
flytter sig hurtigt fra at være en nørd ting mod mainstream og SSLUG
må enten leve med vigende medlemstal eller begynde at tilpasse sig de
nye "kunde segmenter".

Jeg tror at LUGs er en fremragende "indskoling" til nye brugere af UNIX-systemer, men Linux-distributioner er som nævnt ikke særlig "hardcore" længere, så interessen flader nok hurtigere ud for mange tekniknørder end den gjorde før i tiden. På længere sigt er der vel kun begyndere, de religiøse og de socialt etablerede (i SSLUG sammenhæng ;) medlemmer tilbage? Og gør det egentlig noget??

BTW: Har sandkassen stadig en begynderguide i ovnen? Jeg synes nemlig der mangler en "hyggelig begynderbog" som jeg kan anbefale folk at læse. "Friheden til at vælge" er (IMO) simpelthen ikke velegnet længere :(

Jeg tror det svært at se noget ud fra de medlemmer der forsvinder fra
SSLUG. Det er min fornemmelse at de fleste har været rimelig usynlige
på listerne og har været hvad jeg vil betegne som passive medlemmer.

Man kan godt være passiv og stadig være interesseret. Personligt blev jeg medlem af SSLUG i 1998, men har været bragende passiv indtil videre. Dette skyldes dels at jeg ikke har mulighed for at komme til hyggemøderne (tir+tor), dels at computere kun er en sekundær interesse.

Jeg vil da gerne være mere aktiv i sslug-sammenhæng, men skole og andre fritidsaktiviteter vejer tungere end både computere, SSLUG og Linux tilsammen. Det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering, men ikke alle kan vie deres liv til Linux ;)

Jeg tror spørgsmålet vi skal stille os selv er: hvad kan SSLUG tilbyde
de nye FLOSS brugere, som ikke er hardcore linux folk, men mere
pragmatiske brugere med en mere service orienteret indgangsvinkel?

Sandkassen? Bare et gæt, jeg har ikke været der endnu.

Hvad kan vi som Mandrake club o.a. ikke kan?

T. Levitt har sagt det så rammende: "Ingen kunder har behov for et 6,5
mm bor, men et 6,5 mm hul."

Har du tilfældigvis et link til den udtalelse?

Vi skal altså finde ud af hvilke ønsker vores fremtidige medlemmer har
og det gøres dårligt ved at se på de medlemmer vi har.

Det er lidt lige som DSB, som spørger deres eksisterende kunder
hvordan de får bilisterne til køre med toget. Det er de forkerte at
spørge.  DSB skal ud på motorvejene og spørge i myldertiden. Der kan
de få de svar de skal bruge.

Hvordan finder vi vores "motorvejskø" og får spurgt vores "bilister"
hvad der skal til?

Måske en "motorvejs-BOF" ved lejlighed?

--

"-- ", ikke "--". Har også selv lavet fejlen engang ;)

http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html#markering

> Med venlig hilsen
> Kurt Frederiksen
> Roskilde

Puha, det blev jo næsten en hel Bo Warming...

Mvh. (og hav en god dag :)

--
Rune