Re: [FORENING] Medlemsflugt

On Mon, 03 Jan 2005 20:09:35 +0100, Rune Christiansen
<sslug@sslug> wrote:

>Nu er et højt medlemstal vel ikke et mål i sig selv, men det vil da være
>interesseant at vide, hvorfor de nuværende medlemmer forsvinder. Hvis
>det er fordi de har fundet noget med en højere "nørdværdi"; ja så er der
>ingen grund til at spilde ressourcer på at lokke dem. Værre er det
>straks, hvis de nye medlemmer ikke har kunnet finde fodfæste i SSLUG
>og/eller GNU-systemet. Denne gruppe bør der fokuseres mere på.

Det er rigtigt at et højt medlemstal ikke i sig selv bør være et mål,
men det er sundt at spørge sig selv om man gør noget galt når
medlemstallet ændre sig meget hurtigt.

Sandt at sige kan et stigende medlemstal også være et tegn på at det
går dårligt. Hvis man får flere medlemmer fordi alle andre lukker ned
kan det jo også være et sygdoms tegn.

Der er ingen fidus i at få en større andel af et vigende marked. Det
betyder jo bare at man er ved at gå supernova.

Det kan jo tænkes at SSLUG faktisk dækker de medlemmer man ønsker at
nå, men at der f.eks. kun er basis for 2000 medlemmer. Hvis det viser
sig at være sådan er et medlemstal på 2500 jo vildt godt.

Det drejer sig om at have et bæredygtigt medlemstal og ikke om at have
det største medlemstal.

>Jeg tror at LUGs er en fremragende "indskoling" til nye brugere af
>UNIX-systemer, men Linux-distributioner er som nævnt ikke særlig
>"hardcore" længere, så interessen flader nok hurtigere ud for mange
>tekniknørder end den gjorde før i tiden. På længere sigt er der vel kun
>begyndere, de religiøse og de socialt etablerede (i SSLUG sammenhæng ;)
>medlemmer tilbage? Og gør det egentlig noget??

Det gør ikke mig noget. Så længe vi har en rimelige formodning om at
vi gør det rigtige og har en bæredygtig medlemsskare er det faktiske
antal medlemmer mig ligegyldig.

>BTW: Har sandkassen stadig en begynderguide i ovnen? Jeg synes nemlig
>der mangler en "hyggelig begynderbog" som jeg kan anbefale folk at læse.
>"Friheden til at vælge" er (IMO) simpelthen ikke velegnet længere :(

Sandt at sige ligger den meget stille lige nu. Jeg har jævnligt dårlig
samvitighed over det, men endnu ikke nok til at gøre noget ved det.
:-)

>Man kan godt være passiv og stadig være interesseret. Personligt blev
>jeg medlem af SSLUG i 1998, men har været bragende passiv indtil videre.
>Dette skyldes dels at jeg ikke har mulighed for at komme til
>hyggemøderne (tir+tor), dels at computere kun er en sekundær interesse.

Der er ikke noget galt med at være passiv som sådan. Det er bare
naturligt at de passive først falder fra. Jeg var også selv passiv i
en lang årrække før jeg blev mere aktiv.

Der er mange forskellige passive. En del af dem er dem jeg vil kalde
"rigtige" nørder. Dem der læser med for at holde sig orienteret, men
som godt ved det hele i forvejen. Det er dem vi taber først, når nørd
faktoren går ned.

De kommer og går med nørdfaktoren og det er der ikke meget man kan
gøre ved.

>Jeg vil da gerne være mere aktiv i sslug-sammenhæng, men skole og andre
>fritidsaktiviteter vejer tungere end både computere, SSLUG og Linux
>tilsammen. Det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering, men ikke
>alle kan vie deres liv til Linux ;)

Med fare for at blive smidt ud af foreningeng, må jeg indrømme at jeg
ikke har viet mit liv til Linux. Faktisk sidder jeg og skriver dette
på en windows maskine. :-)

Vi har alle vores særlige grund til at deltage eller ikke deltage i
aktiviter. Om jeg så havde 48 timer i døgnet skulle jeg nok finde
fritidsinteresser til mindst 52 timer. :-)

Da jeg var 18 sagde jeg at jeg ikke ville have min hobby som arbejde.
I dag er det alligevel sket. Der er da tidspunkter hvor jeg overvejer
hvordan det skete og om det nu også er en god ide.

Foreninger drives som hovedregel af ilsjæle. Desværre har de en vane
med at forvente at alle andre også er det. Det gør det tit svært for
de mere pragmatiske at deltage i foreningslivet.

>Sandkassen? Bare et gæt, jeg har ikke været der endnu.

Ja, måske. Så skal vi bare tænke vores indgangsvinkel til sandkassen
om. Det skræmmer nok nogen væk at vi skriver at vi nørder linux. :-)

>Har du tilfældigvis et link til den udtalelse?

Nej, desværre ikke. Jeg så det i en bog for år tilbage og fandt det så
rammende at jeg skrev den ned. Så vidt jeg husker var det en bog om
virksomheds organisation eller marketing.

Frit fra hukommelsen kommer det fra en amerikansk rapport fra
1960'erne om virksomheders snæversynethed. Levitt siger at
virksomheder fokuserer så meget på produktet, at kundens behov
overses.

>Måske en "motorvejs-BOF" ved lejlighed?

Shh, ikke så højt, ellers bliver vi bare sat til at lave den. :-)

>"-- ", ikke "--". Har også selv lavet fejlen engang ;)

Skal bare have et nyt tastatur, med en mellemrumstast der virker
hvergang. :-)

Det skulle være rettet nu.

>Puha, det blev jo næsten en hel Bo Warming...

Vores alle sammens ven og velgører. (hvordan skulle vi eller vide at
vi var normale.) :-)

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen