Re: [FORENING] Medlemsflugt

Kurt Frederiksen wrote:
On Mon, 03 Jan 2005 20:09:35 +0100, Rune Christiansen
<sslug@sslug> wrote:

Nu er et højt medlemstal vel ikke et mål i sig selv, [...]

Det er rigtigt at et højt medlemstal ikke i sig selv bør være et mål,
men det er sundt at spørge sig selv om man gør noget galt når
medlemstallet ændre sig meget hurtigt.

Så er der jo også den endeløse debat om:

 - Dobbeltregistreringer pga. flere tilmeldte e-mail adresser.
 - Gratis eller betalt medlemsskab.
 - SSLUG som de facto DK-LUG.

Alle har en stor indvirkning på medlemstallet.

Sandt at sige kan et stigende medlemstal også være et tegn på at det
går dårligt. Hvis man får flere medlemmer fordi alle andre lukker ned
kan det jo også være et sygdoms tegn.

Jeg tror, at de andre lokale LUGs har problemer, fordi de ikke kan tilbyde et konkurrencedygtigt alternativ til SSLUG (f.eks. sslug-teknik). Jeg tror, at Jons forslag om at stille infrastruktur til rådighed kan være et godt bud på en løsning (sandkassen er et godt eksempel).

Der er ingen fidus i at få en større andel af et vigende marked. Det
betyder jo bare at man er ved at gå supernova.

Netop derfor er det interesseant at finde ud af, hvorfor medlemstallet falder. Måske taber vi bare folk til konkurrenterne, hvilket jo kan være en positiv ting i denne sammenhæng :)

Det kan jo tænkes at SSLUG faktisk dækker de medlemmer man ønsker at
nå, men at der f.eks. kun er basis for 2000 medlemmer. Hvis det viser
sig at være sådan er et medlemstal på 2500 jo vildt godt.

Jeg er ret sikker på, at det nuværende medlemstal kan tilskrives bølgen i 1998, som undertegnede også selv var en del af. Alene det, at medlemstallet er forblevet så højt i så mange år, er imponerende. Det faldende medlemstal har dog været forudsagt i årevis, så måske er gassen endelig ved at gå af ballonen?

Det drejer sig om at have et bæredygtigt medlemstal og ikke om at have
det største medlemstal.

Fuldkommen enig. Så er spørgsmålet bare, hvad bæredygtigt er.

<QUOTE http://www.sslug.dk/forening/historie/>
1994-06
Peter Toft laver en Linux forening på DTU. Foreningen startes sammen med Torsten Lehmann. På dette tidspunkt er det ikke en forening, men bare nogle mennesker der mødes og diskuterer Linux.
</QUOTE>

Var ovenstående bæredygtigt? Måske ikke som politisk debattør, men som forening? Det mener jeg.

[klip]

BTW: Har sandkassen stadig en begynderguide i ovnen? Jeg synes nemlig der mangler en "hyggelig begynderbog" som jeg kan anbefale folk at læse. "Friheden til at vælge" er (IMO) simpelthen ikke velegnet længere :(

Sandt at sige ligger den meget stille lige nu. Jeg har jævnligt dårlig
samvitighed over det, men endnu ikke nok til at gøre noget ved det.
:-)

Jeg tvivler på, at linuxbog.dk ønsker at vende tilbage til at være begynderbog, så måske det er tid til en arvtager?

(Jeg venter dog på svar fra linuxbog-red, så jeg kan tage fejl :)

Man kan godt være passiv og stadig være interesseret. Personligt blev jeg medlem af SSLUG i 1998, men har været bragende passiv indtil videre. Dette skyldes dels at jeg ikke har mulighed for at komme til hyggemøderne (tir+tor), dels at computere kun er en sekundær interesse.

Der er ikke noget galt med at være passiv som sådan. Det er bare
naturligt at de passive først falder fra. Jeg var også selv passiv i
en lang årrække før jeg blev mere aktiv.

Desværre kører mine egne linux-aktiviteter nede omkring "nice 15" (for at sige det på en forståelig måde :), hvilket irriterer mig lidt, da jeg gerne vil skrive noget til henholdsvis linuxwiki.dk og linuxbog.dk :(

Så ønsket er reelt nok fra min egen side (og sikkert mange andres). Du har bare haft held til at prioritere SSLUG lidt højere :)

Der er mange forskellige passive. En del af dem er dem jeg vil kalde
"rigtige" nørder. Dem der læser med for at holde sig orienteret, men
som godt ved det hele i forvejen. Det er dem vi taber først, når nørd
faktoren går ned.

Jeg tror også der er en mellemgruppe (min egen): Hobbynørder, der ikke ved alt, men godt kan begå sig under UNIX til daglig. En der læser med for at holde sig orienteret samt lære (passivt).

De kommer og går med nørdfaktoren og det er der ikke meget man kan
gøre ved.

Netop derfor skrev jeg, at der ikke er grund til at spilde tid på at lokke denne type mennesker. De er for anarkistiske :)

Jeg vil da gerne være mere aktiv i sslug-sammenhæng, men skole og andre fritidsaktiviteter vejer tungere end både computere, SSLUG og Linux tilsammen. Det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering, men ikke alle kan vie deres liv til Linux ;)

Med fare for at blive smidt ud af foreningeng, må jeg indrømme at jeg
ikke har viet mit liv til Linux. Faktisk sidder jeg og skriver dette
på en windows maskine. :-)

Ha! Prøv at læse headers i diverse indlæg. Du er langtfra alene, min ven (sagde han helligt fra sin SuSE box :).

[klip]

Foreninger drives som hovedregel af ilsjæle. Desværre har de en vane
med at forvente at alle andre også er det. Det gør det tit svært for
de mere pragmatiske at deltage i foreningslivet.

Kender problematikken ganske godt. Jeg er selv en ildsjæl i anden sammenhæng, men SSLUG ligger som nævnt ikke øverst i bunken, så her er mit aktivitetsniveau (endnu) ikke så højt.

Jeg tror spørgsmålet vi skal stille os selv er: hvad kan SSLUG tilbyde
de nye FLOSS brugere, som ikke er hardcore linux folk, men mere
pragmatiske brugere med en mere service orienteret indgangsvinkel?

Sandkassen? Bare et gæt, jeg har ikke været der endnu.

Ja, måske. Så skal vi bare tænke vores indgangsvinkel til sandkassen
om. Det skræmmer nok nogen væk at vi skriver at vi nørder linux. :-)

Hvad med: "Vi leger med Linux?"

Det lyder meget mere indbydende.

[klip]

Hvordan finder vi vores "motorvejskø" og får spurgt vores "bilister"
hvad der skal til?

Måske en "motorvejs-BOF" ved lejlighed?

Shh, ikke så højt, ellers bliver vi bare sat til at lave den. :-)

Damn, hvor er min cancel-knap?! :D

Nej, seriøst: Det var måske værd at tage op som en BOF?

"-- ", ikke "--". Har også selv lavet fejlen engang ;)

Skal bare have et nyt tastatur, med en mellemrumstast der virker
hvergang. :-)

Det skulle være rettet nu.

Jeg havde engang et tastatur, der konsekvent skrev 15-20 tegn på skærmen når jeg trykkede på a-tasten. Det kan tænkes, at den let indtørrede cola i tastaturet havde noget med sagen at gøre, men det er aldrig bevist ;)

Puha, det blev jo næsten en hel Bo Warming...

Vores alle sammens ven og velgører. (hvordan skulle vi eller vide at
vi var normale.) :-)

Hmm, sådan har jeg aldrig tænkt på det. Men at folk gider blive ved med at svare ham, forstår jeg ikke; den debat hører sig dog til i et andet forum.

(Heldigvis er det ikke kun plasticøl, der kan sige *plonk* ;)

Mvh. (og hav en god dag :)

--
Rune