Re: [FORENING] Medlemsflugt

On Tue, 04 Jan 2005 01:56:54 +0100, Rune Christiansen
<sslug@sslug> wrote:

>Så er der jo også den endeløse debat om:
>
>  - Dobbeltregistreringer pga. flere tilmeldte e-mail adresser.
>  - Gratis eller betalt medlemsskab.
>  - SSLUG som de facto DK-LUG.
>
>Alle har en stor indvirkning på medlemstallet.

Det er klart at disse parametre har indvirkning på medlemstallet. Man
skal bare have for øje at de også har indvirknin på den måde
foreningen drives på.

F.eks. har vi i sandkassen på det seneste talt om muligheden for at
opkræve penge, hvis det bliver nødvendig. Der var ingen af os der
umiddelbart kunne forudsige hvordan et sådan tiltag ville blive
modtaget.

Det kan stadig blive en nødvendighed og dermed kan det også blive en
nødvendighed at starte vores egen forening, alt efter hvordan SSLUG i
øvrigt stiller sig til det.

>Jeg tror, at de andre lokale LUGs har problemer, fordi de ikke kan
>tilbyde et konkurrencedygtigt alternativ til SSLUG (f.eks.
>sslug-teknik). Jeg tror, at Jons forslag om at stille infrastruktur til
>rådighed kan være et godt bud på en løsning (sandkassen er et godt
>eksempel).

Nu har jeg set at E. Sjørlund har kommenteret det, så vil jeg også
tage fat på det.

Sandkassen er for mig nøjagtig eksemplet på hvordan det ikke skal
løses. I det første halve år af sandkassens levetid var jeg stor
fortaler for at trække det ud af SSLUG og starte vores egen forening,
netop fordi følesen af at være en del af SSLUG absolut ikke var
tilstede. Praktisk talt intet af den infrakstruktur vi ønsked kunne vi
få gennem SSLUG. På mange måder følet jeg og andre at det var som en
uigennemtrængelig mur.

Overordnet set er sandkassen stadig ikke "rigtigt" en del af SSLUG.
Ja, vi har adgang til en nyhedsgruppe og en kalender. Ja så har vi da
også et link fra hovedsiden, men alt andet internet relateret drives
uden for sslug's maskiner.

Det ville have været rart hvis SSLUG havde anerkendt Sandkassen som
f.eks. en klub under SSLUG e.l. Lokalerne vi låner står jeg for.
Strengt taget ikke som SSLUG medlem, men som medarbejder på RHS. Det
er lidt en følge af at jeg/vi jo ikke formelt kan tegne SSLUG.

I forbindelse med at jeg har snakket med kommunen om lokaler, har jeg
da også haft min tvivl om jeg kunne sige jeg kom fra SSLUG.

Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men realiteten er at i
forhandlings situationer står man dårligt i og med at man ikke kan
have/få et formelt mandat inden for foreningens vedtægter.

Et andet eksempel på hvordan det ikke skal gøres er Amager gruppen.
Hvorfor støttede bestyrelsen ikke tiltaget, i betragtning af de angreb
Amager gruppen blev udsat for på sslug.møde? På den måde siger de
selvfølgelig også indirekte at kun de møder der afholdes i symbion og
på NBI er rigtige sslug møder og det er fuldstændig i orden at prøve
at saboter alle andre tiltag.

Jeg er fuldstændig klar over at det ikke er tilsigtet eller bevist,
men det er resultat af den manglende handling. Alle nye tiltag vil på
den måde få status som drabanter, hvis de overhoved kommer i gang og
overlever, og aldrig rigtig en del af foreningen.

>Netop derfor er det interesseant at finde ud af, hvorfor medlemstallet
>falder. Måske taber vi bare folk til konkurrenterne, hvilket jo kan være
>en positiv ting i denne sammenhæng :)

Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har fået lavet mig en forudsætning,
uden data. Det er ikke godt. :-)

>Damn, hvor er min cancel-knap?! :D
>
>Nej, seriøst: Det var måske værd at tage op som en BOF?

Jeg er enig, jeg har bare ikke overskud til at planlægge den og følge
op på den. Jeg kan dog være lidt i tvivl om ikke en arbejdsgruppe
ville være bedre, for at få et lidt mere langsigtet perspektiv og
opfølgning på de tiltag der måtte komme.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen