Re: [FORENING] Medlemsflugt

Kurt Frederiksen wrote:

Det er klart at disse parametre har indvirkning på medlemstallet. Man
skal bare have for øje at de også har indvirknin på den måde
foreningen drives på.

Hvad tænker du på?

Faktisk kun det er ligger lige for. Det at medlemsskab af SSLUG er
gratis betyder selvfølgelig flere medlemmer. Samtidig betyder det at
SSLUG er afhængig af donation o.l. for at drive foreningen med servere
o.s.v.

Sandt nok. Men et ikke-gratis SSLUG vil også holde mange fra at prøve kræfter med GNU/Linux.

SSLUG med betalende medlemmer vil betyde færre medlemmer, men (måske)
også en anden handlefrihed og et større ansvar for bestyrelsen.

Måske, men bliver vi så ikke bare en mini-DKUUG?

SSLUG som de facto DK-LUG vil betyde store ændringer i vedtægterne,
f.eks. omkring medlemsforeningers stemmeret og deres medlemmers
stemmeret.

Nu er jeg godt nok modstander af SSLUG som DK-LUG, men du kan evt. finde inspiration i mit paralelle liv:

http://www.skytten.dk/godviden/Skyttebogen0405%20hovedafsnit%20A.pdf

Den fylder 1,2MB.

Det kan være noget bøvlet noget med repræsentantskab mv., men det fungerer faktisk ok for det meste.

Også hos den nuværende bestyrelse? Hvad en tidligere bestyrelse har gjort er nemlig for mig uvedkommende, da jeg ikke gider spilde tid på at se tilbage og ærgre mig. Jeg vil hellere se på hvordan SSLUG bør fungere fremover.

Fremtiden er altid barn af fortiden. :-)

Nej. Nutiden er et barn af fortiden og fremtiden er hvad du gør den til.

Fortiden er kun vedkommende som læremester for hvad man skal undgå i
fremtiden. Det er ikke et spørgsmål om at ærgre sig men om at tage ved
lærer.

Præcis. Bare du ikke bebrejder en ny bestyrelse for den gamles beslutninger.

I og med sandkassen lever sit eget live nu har der ikke været nogen
kontakt med den nuværende bestyrelse om driften af sandkassen. Hvordan
den nuværende bestyrelse vil takle nye lokale ting ved jeg ikke. Jeg
vil håbe at det var blevet beskrevet et sted, men jeg har ikke set
det.

Måske noget ala:

http://www.sslug.dk/artikler/om_at_arrangere_et_hyggem%F8de/

som du selv foreslår længere nede?

Man kan jo som start stille spørgsmål som hvilke infrastruktur
elementer kan sslug som forening tilbyde nye lokale grupper? Vil nye
grupper på den baggrund se SSLUG som imødekommende? Vil SSLUG optage
grupper fra Fyn, Jylland, Lolland Falster, Amager eller kun grupper
inden for skåne/sjælland?

I princippet bestemmer folk vel selv om de vil oprette eks. en fynsk gruppe. Som sslug-repræsentant ville jeg nok tillade det, men ikke give nogen officiel støtte (medmindre gruppen ikke har andre muligheder).

Det er sådan noget jeg mener der mangler. Lige som vi har en side "Om
at arrangere hyggemøder" burde vi efter min mening i dag have en side
om "sådan starter du en lokal gruppe under SSLUG"

Cut-n-paste + tilretning? Du skal være velkommen til at smide et oplæg på Jespers wiki. Du ved mere om lokalarbejdet end jeg.

Derfor er det jo interesseant at have debatten. Hvad er SSLUG? Hvad skal SSLUG være? Personligt mener jeg, at SSLUG fint kan bestå af en masse smågrupper som har hver deres interesse og målgruppe. Linux udspringer jo af en bunke anarkistiske græsrodsnørder og det vil være dumt at topstyre nye initiativer i sådan en verden. Det er jo ikke det nye CCCP?

Topstyring virker ikke i den verder SSLUG lever i. Initiativer skal
komme fra rødderne af, men toppe skal så at sige komme dem i møde.
Bestyrelsen skal f.eks. ikke starte en gruppe i Slagelse, men den skal
være klar med den hjælp SSLUG kan og vil tilbyde, hvis der kommer en
forespørgelse fra en gruppe i Slagelse.

Enig. Jeg tror ikke sandkassen kom dårligt fra start pga. modvilje. Jeg tror mest det skyldes mangel på præcedens og deraf følgende forvirring og fejlhåndtering.

Jeg skimmer normalt kun sslug.møde. Har du evt. et link til tråden? Jeg vil gerne læse den.

http://www.sslug.se/emailarkiv/moede/2004_08/msg00000

Hmm, det ser ikke godt ud. Godtnok trækker Makholm lidt i land og vender tilbage til at skrive normal "Makholm style", men Sparre grænser til decideret tilsvining. Jeg havde ellers en del respekt for manden, men måske jeg skulle revidere den opfattelse... :(

[klip: dynamisk oprettelse af arbejdsgrupper]

Det kan give et meget mere dynamisk og frit SSLUG, hvis sådanne interessegrupper kan oprettes on-the-fly. Om folk så mødes fysisk eller kun på nettet er sådan set underordnet. Spørgsmålet om evt. støtte til fysiske lokaler mangler dog stadig en afklaring.

Det er helt klart en struktur jeg vil kunne støtte. Der er dog mig
bekendt visse tekniske problemer, som skal løses først og jeg er ikke
helt sikker på at det kan fungerer inden for de nuværende vedtægter.

Det betyder ikke noget. Vedtægterne bør jo tilpasses, hvis der er stemning for noget. Ellers er det jo ikke medlemmernes forening :)

Jeg havde måske nok forestillede mig en noget minder dynamisk
struktur, med tanke på de sikkerhedstekniske problemstillinger, men
hvis det kan klares støtter jeg det da.

Hvilke problemstillinger?

Spørgsmålet om støtte til fysiske lokaler tror jeg skal klare lokalt.
Så vidt jeg har forstået er det i stor udstrækning op til den enkelte
kommune hvordan de fordeler lokaler til foreninger inden for
lovgivningen. Hvem ved, måske vil Sandkassen inden for det kommende år
vise vejen.

Under alle omstændigheder bør støtte til fysiske lokaler ikke blive en
dealbreaker.

Helt enig.

Mht. arbejdsgrupper: Formelle arbejdsgrupper har det med at være lidt sløve. Om dette også gælder i SSLUG-regi har jeg dog ingen erfaring med. Derfor ser jeg gerne en mere dynamisk metode (som nævnt tidligere i indlægget).

Nu er en ny struktur ikke noget man klare med et kvik-fix, så om en
arbejdsgruppe tog 3 - 6 måneder for at komme med et oplæg er for mig
ikke det store problem, hvis det er gennemtænkt. En shotgun løsning
efter en dag kan derimod godt bekymre mig i denne sammenhæng.

Det var heller ikke meningen, at det skulle forstås sådan. Jeg har bare erfaring for, at arbejdsgrupper mangler en effektiv slavepisker som holder folk til ilden i stedet for at sige "jeg gør det i morgen" (og i morgen, og i morgen... Pludselig er tiden gået).

Problemet med noget meget dynamisk er at det sjællent levner plads til
fordybelse. Jeg har været i tre motorcykel uheld og det er godtnok
dynamisk, men der er ikke meget plads til fordybelse omkring
løsningsmodeller og bagefter er det for sent. :-)

I hvert fald ikke, hvis det er en ny type uheld hver gang. Men sammenligningen holder vist heller ikke :)

Mvh. (og hav en god dag :)

--
Rune