Re: SV: Re: [FORENING] Medlemsflugt

svendev wrote:
Hej Erling

Så Erling prøv at bruge det, i en tid og se om mine er faringer ikke også bliver dine, det tror jeg!!

Jamen det har jeg da gjort.
Jeg har bare gjort mine erfaringer med chat dengang det hed bbs og var hipt og moderne. Havde faktisk mit eget bbs i flere år (selv om jeg tilsyneladende er blevet medlem af gruppen "de teknisk udfordrede").
Chat er en kommunikationsform, som jeg ikke bryder mig om, og så er den ikke længere. Jeg har det på samme måde med sms - min telefon kan, jeg kan også, men jeg vil ikke.

Det er bare slet ikke det jeg har forsøgt at sige, og det er ikke min personlige indstilling til den slags, jeg har forsøgt at sprede.

Det jeg argumenterer mod er en spredning og deraf følgende udtynding af sslugs aktiviteter.
Da en gruppe ønskede sig en ny news liste til et programmeringssprog var det jo netop argumentet imod at oprette den, at man ikke ville sprede sig. Det er i det lys du skal se min skepsis og modvilje mod at sslug kaster sig ud i at etablere en IRC-server, og modvilje imod at der kører en #sslug kanal ude i verden.
Der foregår en masse aktiviteter rundt om i verden som er relevant for sslug, men som altså sker andre steder - fint nok.
Der er de, der synes at IRC er en herlig ting - fint nok
De, der deltager aktivt på #sslug, har forklaret mig, at den aktivitet, der er på den kanal, ikke udhuler eller erstatter news-listerne - fint nok, det har jeg taget til efterretning (og jeg behøver ikke at konstatere det ved selvsyn for at tro på det).

Det er i samme lys (spredning/udtynding) du skal se min skepsis overfor at oprette en wiki.
Jesper Krogh har beskrevet den som et fleksibel kladdebog, hvor man kunne udvikle dokumenter af forskellig art, og det argument køber jeg.
Men skal det være noget værd, må der efter min mening lidt mere opstramning til, ellers kommer det hele let til at sejle.

1. Der bør laves spilleregler for hvor og hvordan man annoncerer et nyt projekt, det kunne evt. være på en ny "sslug.wiki" liste, eller det kunne være på en af de eksisterende, det bør bare være klart, hvilken liste, det sker på.

2. De projekter der sættes i gang skal have en klar deadline, så der ikke kommer til at ligge en masse forældet, halvfærdigt skriveri og flyde.

3. Der skal være et klart mål for projektet. Lige nu savner jeg en målsætning for næsten alle siderne. Skal de forblive på wikien eller ende som sider på www.sslug.dk? Jeg er i og for sig ligeglad med om de skal det ene eller andet, men det skal være klart på forhånd hvad målet er.

4. Der skal ske en konsekvent oprydning på siderne. Når deadline nås skal de ud igen.

Lad mig tage det seneste initiativ, siden om irc, der lige er kommet til, som eksempel.

. Det er en fin ide med en vejledning omkring irc.
. Det er efter min mening ikke hensigtsmæssigt, at man skal over på wiki-siden for at finde de informationer.
. Det ville være naturligt, hvis de kom ind i friheden til (et eller andet), eller hvis det endte som et link fra forsiden.
. Teksten bør være færdigredigeret i løbet af en uges tid, hvorefter det kan indgå i den sammenhæng det nu skal - og så skal det ud af wikien igen!

(Det er helt klart, at sider som "Ideer til initiativer" kan have en mere permanent karakter.)