Re: [FORENING] Debatten der blev væk

On Fri, Jan 21, 2005 at 09:10:04PM +0100, Mogens Dybæk Christensen wrote:
> Er det bare mig, eller er debatten om SSLUG gået i stå?
>
> En forklaring kunne være at de samme personer nu er spredt over
>
> - news/mailinglister
> - wiki
> - IRC
>
> Er der simplet hen for få aktive til at fylde alle de "kanaler"?

nok det sidste? jeg har haft lidt travlt med at save væltede træer :(

Men vi har vel omtrent nået så langt man kan vedr. newsportal/forum.
Egentlig er nesportal så nem at installere og bruge at den nok ender
også med at blive lagt ind.
FUD-forum ser også ud til at være brugbar så den bliver nok også
installeret, så har folk selv mulighed for at vælge.

> Det bør overvejes i forbindelse med omlægning af hjemmeside og
> valg af, hvilke medier man vil bruge. IRC har f. eks. den ulempe
> i modsætning til gode gamle mail/news, at folk der er aktive på
> forskellige tider af døgnet aldrig kommunikerer. Og med mindre
> alt logges, er der heller ingen opsamling af information, som
> mn senere kan søge i.

Jeg syntes ikke at det skal være et enten/eller, men IRC
er selvfølgelig mest brugbar til visse typer "snak".
For teknisk hjælp må postlisterne/news være at foretrække
da der er størst og bedst mulighed for svar.
Dette bør dog kunne løses ved pædagogisk henvisning
til brug af mail/news/forum, IRC og wiki med kort opsummering af
formålet med kommunikationsformen  og til hvad det anbefales
anvendt til hos SSLUG.  Lidt i stil med listen over beskrivelserne
af postlisterne.

Og om IRC skal køre på SSLUG's maskiner må være noget
som admin afgører (sikkerhed, installation mv.).

Wiki syntes jeg ikke er egnet til debat/forum, men godt for at
flere kan skrive på fælles projekter.
Wiki (og Blog) har øjensynlig et generelt problem med spam
hvor roboter automatisk ødelægger sider for at lave spam-links
så de kommer højere op i ranking på søgemaskiner.
Her ser jeg ikke anden udvej end at kræve login eller lignende på wiki
hvis vi ikke vil støtte spam.

CMS/websider er en større omgang, og det kommer nok til
at vente lidt til at nogle aktive har mulighed for at
teste diverse systemer.

--
mvh Frank Damgaard  |