uddiling af linux cdrommer

Lidt mere om min cd-uddeling.

Jeg gik alene rundt på gågaderne med min cykel, med en kasse med cd-er
på bagagebæreren, og et stk A4 papir påsat med knappenåle med teksten
"Vil du ha en GRATIS LINUX - Hilsen SSLUG" for og bag på min jakke.
jeg havde også sedlen - i et plasitkchatek - bag på kassen på
bagagebæreren, og så havde jeg min tux-mulepose med sedler i min
indkøbskurv foran på cyklen.

Mange folk fik øje på beskeden. Jeg gik så med en cd i hånden for at
demonstrere at de virkelig kunne få en cdrom. Nogen troede måske at jeg
bare reklamerede for gratis linux. Jeg lod folk kontakte mig, eller folk
der tydeligvis havde set budskabet og overvejede det, kontaktede jeg
også. Men jeg skrålede ikke noget med "Gratis linux, to for en tier".

Jeg uddelte også et stk A4 papir med tekst om "Hjælp til Linux"
http://www.klid.dk/sw/support.html
Jeg talte med hver enkelt - de skulle have lov at vælge hvilken distro
de skulle have. Her tog jeg i hvert enkelt tilfælde tid til at forklare
dem om novice-listen (med mindre de ikke snakkede dansk eller svensk).
Jeg tror det er vigtigt ikke bare at stikke dem en cd i hånden - de skal
vide hvordan de kommer videre. Jeg husker i de spæde internet-dage, hvor
DKnet på en Kontor- og Data udstilling udleverede 1700 disketter, med
alt hvad der skulle til for at komme på nettet - og vi fik 3 kunder på
dette. Fordi de ikke vidste hvad det var og hvordan man skulle bruge
det.

problemer:

Min for- og bagside blæste ofte af og blev krøllet.
Kunne nok løses med at man lavede lamineret A3 udgave, som man borede
huller i og med snore kunne bare have slynget over skuldrene.
Teksten "Vil du ha en GRATIS LINUX - Hilsen SSLUG" mener jeg er kort og
præcis - og virkede rimeligt fint. Folk har ikke lang tid til at læse
budskabet når de går forbi, og måske endda skal bestemme sig for at
kontakte en fremmed - med måske et noget nørdet udseende.

Kulden: kunne nok løses ved at vejret blev bedre, eller man gjorde det
indendørs i et indkøbscenter, såsom Frederiksbergcentere, Fisketorvet, Fields,
Ishøj storcenter ell. lign. Jeg havde fået lov til at gøre det i
Cinemaxx på Fisketorvet.  Man skal have lov til uddeling af
indkøbscentret.

Folk virkede lidt travle, en del så budskabet, smilede, men hastede så
videre. Det foregik en onsdag mellem ca kl 13 og 16. Det er nok bedre at
gøre det i weekenden hvor folk ikke er på vej frem og tilbage. Hmm,
studerende er nok mest på gaden på hverdage, og det er nok en af de
primære målgrupper. Måske kunne man også finde stdere hvor folk bare
venter på noget, bus, tog, eller til udendørs koncert, hvor de har mere
tid.

Det ville være godt at have haft SSLUG-foldere - hvis vi har nogen.
Jeg skulle have reklameret også for vores medlemsmøder, og
installfester. Dvs for announce-listen.

Lad os se hvad det giver af indmeldelser - Jeg tror altså det giver
mindst 10 - måske 50.

Vi kan gentage dette fx med at bestille Ubuntu cd-er, og så
gå forskellige steder hen i Øresundsområdet.

Nordmændene har gjort noget lignende i Trondheim, og taler også om at
gøre det i Oslo. Jeg håber på at kunne få nogen erfaringer fra dem.

Hilsen
keld